Котленският килим влиза в „Червената книга”


Котленският килим влиза в „Червената книга”
Стефанка Маркова е завършила килимарското училище през 1957 г. Още продължава да тъче, но няма на кого да предаде тайните на занаята - Снимки Николай Недев
18 Февруари 2010, Четвъртък


В миналото хиляди жени вграждали фантазиите си в причудливи фигури и багри, днес единици са тези, които засядат зад становете
Напът е да се затрие още едно самобитно умение на българската жена, развивано в продължение на столетия и предавано от поколение на поколение - килимарството. България е известна с няколко уникални школи в този занаят, наложили се като феномен, който прославя българското приложно изкуство по света, най-известните от които са Чипровската и Котленската.


Автор: Диана Славчева

За съжаление, с всяка изминала година, жените, практикуващи автентичния котленски майсторлък, стават все по-малко. А пък млади и ентусиазирани да изучат занаята девойки не се намират. Съществуващото дълги години в легендарното възрожденско градче училище по приложни изкуства, което са завършвали годишно по две паралелки килимарки, през 1981 г., по предложение на сливенския ОК на БКП, е преместено в Сливен. В последните години от ТПК „Котленски край”, съвместно с бизнес центъра в Котел, опитали да организират за младите курс по килимарство, но всички се записали в паралелно предлагания курс за компютърна грамотност. „Никой не иска да се учи на този занаят, защото захванеш ли се с тъкането, трябва плътно по 8 часа да седиш в неудобна поза край стана, което наистина изисква голяма издръжливост” – казва с огорчение 67-годишната  Стефанка Маркова, една от трите жени, останали да създават уникалните килими в „Котленски край”. Кооперацията е създадена още през 1933 г. Настоящата й председателка Анка Точева с неприкрита мъка си припомня колко голямо е било предприятието едно време: „Имахме цехове почти във всяко село – в Жеравна, Ичера, Медвен, Тича, Градец... В някои от тях съществуваха и по две килимарници. Между 45 и 100 работнички имахме във всеки цех. Може да се каже, че над 1000 жени намираха препитание в килимарството. Днес тук са останали само 2-3 жени. Конкуренция ни правят някои частници, които тъкат като сувенири малки старокотленски модели, но и те стават все по-малко, въпреки че почти във всяка къща има стан”. Работата в далечното вече минало е била дотолкова много, че често се е налагало да се наемат допълнителни тъкачки от т. нар. Загорие – Трявна, Дряново и Габрово.
Сега в кооперацията изпълняват предимно поръчки на частни лица. Складът е празен. През 1993 г. фирма-фантом от Перник натоварва на един ТИР цялата продукция, която се е намирала в него, за да я продаде. Взима я на консигнация и изчезва мистериозно. Кооператорите, въпреки упоритото издирване, не успяват да открият следите й и така и не получават дори стотинка за скъпата си стока (един кв. м. от котленските килими струва 150 лв.! – иначе нищожна цена, като се има предвид, че се изработва ръчно, средно за месец-месец и половина).

Уникалното на котленските килими е, че имат две лица – напълно еднакви. „Твърди се, че от едната страна изкарват 100 години, а като се обърнат от другата страна – още 100 години” – споделя Атанаска Марулева, уредник в котленския музей. В този край килимарството се развива още от ХV в. и любопитното е, че всеки килим е наистина уникален, тъй като всяка тъкачка е вграждала в него, наред с традиционните геометрични, а по-късно и флорални фигури, и свои авторски мотиви. Така са се появили и неповторимите „динени кори”, „къдряви звезди”, „бардуци”, „карамфили”, „лозинки”, та дори и символи от глаголицата. Освен това килимарката втъкавала в бордюра на килима или своето име, или името на собственика на ценната тъкан. Впрочем една от разликите между котленската и чипровската традициия е тази, че килимите от Котел имат основно поле, оградено в околовръст с бордюр и се тъчали на чифт, докато тези от Чипровския край са по-изчистени и нямат бордюри и се тъчали на нишка. В котленските килими в 10 кв. см се засновавали 16-18 нишки, а в чипровските – 2 пъти повече, т.е. килимите на котленци били много по-дебели. Възрожденците обикновено ги постилали само по празниците, като за всеки празник имало различен модел. И една любопитна подробност – поддържали ги като нови, като ги търкали с листа от прясно зеле. Затова не е за чудене, че моделите, изложени в експозицията на котленската тъкан, приютена в Галатанското училище – последната училищна сграда, оцеляла от епохата на Възраждането, строена в далечната 1869 г. – въпреки преклонната си възраст от по 150 – 200 години, са отлично запазени. За съжаление обаче днес трудно се опазва изкуството на тяхното изработване. Съхранили своята изключителна привлекателност и уникална техника на изпълнение през стотиците векове, преливащите от символика и неповторими багри автентични котленски килими сега са заплашени да бъдат вписани в «Червената книга» на изчезващите видове българско приложно изкуство.


Председателка Анка Точева: „Имахме цехове във всяко село, в тях работеха близо 1000 жени. Сега са останали само 2-3 килимарки Багрите на котленските килими греят са като нови дори след 100 години Уникален килим, изработен от котленските майсторки по поръчка за Франция. В бордюра са втъкани българското и френското знамеСъхранете българскотo! Стената с портретите на основателите на ТПК „Котленски край“ днес представлява тъжна гледка

В категории: Традиции

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки