Доходното здание в Русе – един шедьовър на „модерния французски Ренесанс"


Доходното здание в Русе – един шедьовър на „модерния французски Ренесанс"
Стара пощенска картичка с великолепната сграда в центъра на европейския Русе
11 Юни 2018, Понеделник


Вижте историята на най-красивата сграда в България

Автор: Огнян Стамболиев

„Ето ви, една идея!” („Voila une idée!”) – с тези думи  преди 121 години – на 26 март 1897 г., в салона на Русенското окръжно управление е посрещнат и аплодиран петнадесетия по ред конкурсен проект за построяването на прочутото Доходно здание, известно в града на Дунав и като Театъра – може би най-красивата и хармонична стара сграда в България.

Негов автор е австрийският архитект Петер Паул Бранг  (1852-1925) – германец от румънския град Брашов, един забележителен майстор, построил повече от 30 чудесни сгради и у нас, сред които Софийската окръжна болница, посолствата на Италия и Гърция с църквата към второто, Мавзолея на  Александър Батенберг, Кафене „България”, гимназиите в Търново и Свищов.

Благородната идея за построяването на т.н. „Доходно здание” принадлежи на местното училищно настоятелство, откупило терен в центъра на града с цел да издигне тази внушителна сграда като търговски и културен комплекс. Идеята е с наемите от магазините  на партера и казиното да се поддържат училищата, а след това и общинския театър, който да бъде на втория етаж.

А ето и оценката на журито: „Проектът на арх. Петер Паул Бранг отговаря на всички изисквания по програмата. Разпределението е много хубаво. Препоръчителна е идеята му за направа на ресторант под кафенето и зимници под всички магазини. Фасадата е прекрасна със своя елегантен и изящен стил, модерен французски Ренесанс, единствен с превъзходно изработен перспективен изглед. Чертежите са прецизни и художествено изработени...”
      
Днес тази култова сграда, която, без съмнение, е един ненадминат архитектурен шедьовър, заедно с най-красивия и внушителен български паметник – на Свободата (автор Арнолдо Цоки от Генуа), е емблема, герб на най-европейския град в България, заслужено наречен още преди Първата световна война „българската Виена”, любимия град на първия български княз Александър Батенберг, който строи и първия си дворец у нас именно в Русе, на ул. „Консулска” („Княжеска”).

Интересна е историята не само на възникването на идеята, на проекта и конкурса, но и на построяването на Доходното здание (1898 – 1902), за което главна заслуга има изтъкнатият русенски строителен предприемач Гатьо Цонев (1862-1931) – една забележителна личност.

През 1900 г., макар и в незавършен вид сградата е предадена на Общината. Гледката е наистина впечатляваща. Тя поразява цяла България с мащабите и красотата си. Фасадата на сградата е в стил неокласицизъм, украсена с рядко елегантни пластични орнаменти,  впечатляващи архитектурни детайли и скулптурни фигури, символизиращи занаятите, земеделието и войната. Интериорът е също декориран богато с гипсови форми. На върха на постройката, между двете изящни кули, се издига  статуя на крилата богиня.

От началото на века в Доходното здание започва дейността си и Русенският драматичен театър, един от водещите и най-старите у нас. На сцената играят като щатни артисти и като гастрольори най-забележителните български артисти: Сава Огнянов (от 1954 г. патрон на трупата), Роза Попова, Васил Кирков, Кръстьо Сарафов, Адриана Будевска, Елена Снежина, Атанас Кирчев, Стоян Бъчваров, Николай Фол,  Петър К. Стойчев, Владимир Трендафилов.

Режисират все големи имена: Владимир Тенев, Борис Еспе, Стефан Киров, Николай Фол, Тачо Танев, Петър К. Стойчев, Борис Денизов... След войната и в наши дни  традицията продължават: Леон Даниел, Любен Гройс, Георги Георгиев, Иван Кондов, Катя Зехирева, Невена  Коканова, Цветана Николова,  Елисавета Морфова, Елена Стефанова, Лора Кремен, Мария Стефанова, Диди Димчев, Николай Бинев, Александър Бечев, Маргарита Младенова, Красимир Спасов,  Димитър Гочев, Стоян Камбарев, Елена Цикова, Любомир Дековски.

В тази сграда за първи път гостува и пътуващата из България италианска опера на Масини, изявяват се прочути наши и чужди музиканти, концертира първото в България филхармонично дружество „Лира” от Русе (основано през 1891 г.).

През 1949 г. завесата на Доходното здание се вдига за първия спектакъл на Вердиевата „Травиата” (с диригент Константин Илиев и режисьор Драган Кърджиев) на вече държавната Русенска  опера, която е приютена тук до 1955 г., когато бива построена нейната сграда.

За известно време това е и дом на Русенската регионална библиотека „Любен Каравелов”, една от най- старите и богатите у нас книгохранилници, основана през 1888 г.

През 60-те години на миналия век в Доходното здание се открива още Държавният куклен театър (1960 г.), помещават се Възрожденското читалище „Зора” (основано през 1866 г. от Драган Цанков), Русенската художествена галерия, която е една от най-старите у нас, както и стилният, изискан ресторант, носещ римското име на града  „Приста”.

Днес сградата е реконструирана основно и може да се каже, че изпълнява ролята на русенско „НДК” – с три модерно оборудвани театрални зали,  концертна „Европа”, пет елегантни  фоайета, като централното е и галерия за  художествени изложби.

В Доходното здание се помещават още: Австрийската библиотека, носеща името на родения в Русе Нобелов лауреат Елиас Канети (1905 – 1994), Европейският информационен център в града и много посещаван ресторант.

От десетина години, в голямата театрално-концертна зала се провеждат редица крупни културни прояви, сред които е и най-сериозният и авторитетен музикален фестивал у нас „Мартенските музикални дни”, основан през 1960 г. по идея на великия русенец и „баща на българското симфонично дело” Саша Попов от диригента Илия Темков.


Нощна снимка на Доходното здание в Русе днес – един архитектурен шедьовър от началото на ХХ век


В категории: Новини , Архитектура , Забележителности

6
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
6
№4. ясно като бял ден
13.06.2018 19:45:10
0
0
Термините, терминологията се дискутира, изяснява в научни дискусии примерно в Германия. и не само там.вкл. интердисциплинарно. Едва тогава - навлиза, може коректно да се използват в публичния обществен език. Изследването на тази терминология се търси като първоначална поява, споменаване, вкл. се датира, цитира. 2-3-5 века...после как се разширява смисъла, натоварва със смисъл.......Добре, а България как се поставя спрямо Европа? Не, българия сама се поставя в това положение! Какво значи това за Европа? Престъпност и корупция, мафия, организирана престъпност т.е. насилие. организирано, координирано, режисирано насилие! Кой може да си сътрудничи с някой, който заявавя и координира престъпност? Обаче престъпните намерения, организирана престъпност, т.е насилие! - означава, че някой ви краде доходите, развитието, перспективите, европеизацията, културата, езика, морала и т.н
5
№4. ясно като бял ден
13.06.2018 19:44:40
0
0
Термините, терминологията се дискутира, изяснява в научни дискусии примерно в Германия. и не само там.вкл. интердисциплинарно. Едва тогава - навлиза, може коректно да се използват в публичния обществен език. Изследването на тази терминология се търси като първоначална поява, споменаване, вкл. се датира, цитира. 2-3-5 века...после как се разширява смисъла, натоварва със смисъл.......Добре, а България как се поставя спрямо Европа? Не, българия сама се поставя в това положение! Какво значи това за Европа? Престъпност и корупция, мафия, организирана престъпност т.е. насилие. организирано, координирано, режисирано насилие! Кой може да си сътрудничи с някой, който заявавя и координира престъпност? Обаче престъпните намерения, организирана престъпност, т.е насилие! - означава, че някой ви краде доходите, развитието, перспективите, европеизацията, културата, езика, морала и т.н
4
№4. ясно като бял ден
13.06.2018 19:44:20
0
0
Термините, терминологията се дискутира, изяснява в научни дискусии примерно в Германия. и не само там.вкл. интердисциплинарно. Едва тогава - навлиза, може коректно да се използват в публичния обществен език. Изследването на тази терминология се търси като първоначална поява, споменаване, вкл. се датира, цитира. 2-3-5 века...после как се разширява смисъла, натоварва със смисъл.......Добре, а България как се поставя спрямо Европа? Не, българия сама се поставя в това положение! Какво значи това за Европа? Престъпност и корупция, мафия, организирана престъпност т.е. насилие. организирано, координирано, режисирано насилие! Кой може да си сътрудничи с някой, който заявавя и координира престъпност? Обаче престъпните намерения, организирана престъпност, т.е насилие! - означава, че някой ви краде доходите, развитието, перспективите, европеизацията, културата, езика, морала и т.н
3
№3. ясно като бял ден
13.06.2018 19:10:58
0
0
ясно като бял ден. тези клиширано не-интегрирани европейски езици... пречат, държат българия не-интегрирана и престъпност, бедност и т.н.
2
са били създавани...
13.06.2018 19:02:51
0
0
На едни да се забрани да агресират с клиширано интегрирано не-европейски езици. и това отдавна е трябвало да бъде поставено пред ЕК. А други ... като фучат явно доказват, че пък са много далече от речеви и други способности.
1
са били създавани...
13.06.2018 18:48:27
0
0
много е красива. запомняща се...изключителна. както всички български градове... са били създавани. После всички шедьоври на изкуството и културата...за които ни разказвате. за живота и идеализма на поколения българи. Но има изключителна омраза срещу всичко това! и ще ми напомня за нещо много тъжно... (новата власт, чужда, съветска....) Така един изключително интересен артист, история с поколение артисти... с тази възрожденска връзка с театъра. и не само той -от други стари театри. Когато станаха промените... те взеха участие .. с една изключителна отговорност и милеене за тези забравени и високи национални ценности и своите съседи и съграждани. И бяха много обичани.
Обаче! Разбира се, те са носители на едни много високи езикови, културни и нравствени критерии! Езикът е носител, разкрива нравствени критерии!!! И тука се разкрива чудовищната агресия, манипулация .... с която беше употребен, вкаран, т.нар. нов, европейски език/риторика. По един или друг начин, властите им вредят, противодействието е да ги девалвират... инициативите,предложенията, престижа, словото, организационни и човешки качества. Защо? Защото те неволно спираха този неразбираем, по тази причина и други причини агресивен език. Те не показваха, доказваха, заявяваха, подсказваха с (речевия образ и поведение, като нравствена и мисловна образност), че ще извършат компромис със словото, мисълта желанието да бъдат в традиция с онези възрожденски идеали и традиции, пресъздадени по един великолепен, висок и отговорен (най-европейски ...) начин. Каквито те винаги са били. Така че, играта, манипулацията, езиковият тест, а също така скриването на данни , че примерно от 19980 г. СИВ и България (официален фалит... във всички държави, известен на Световна банка, МВФ и т.н.) се оказва тест за податливост на компромиси, корупционност, престъпност, алчност, незаслужена амбиция и човешка грозота и порочност. Дърварски език! В защитата и говореното на нещо, което не разбираш!!! Което продължава да се прикрива само с лъжи, насилие и престъпност -дърварски поведения, мутренски, бухалкови поведения!!! (дърварският език - е точна квалификация за много неща! Затова Литературата... е много важен предмет!!! И медийната, масовата престъпността срещу Езика - е носител, причина за тази престъпност и поддържането й; определено Езикът ... не е нещо лесно, нито възможностите да го изпалзваш правилно, разнообразно и богато; мозъкът ти може да работи!) Като едни криминолози, тази изкуственост на тези процеси е свързана с тези тънки психологически и езикови поведения. Т.е. тези неща никак не са безобидни... и ето, че се разплитат...
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки