Петър Петров, който живее в Австрия от 16 години, е един от най-известните дизайнери в Европа и Азия
Автор: Георги Ваташки
В първия ден от новата 2015 г. 50 милиона зрители по света станаха свидетели на традиционния празничен концерт на Виенската филхармония. Блясковото събитие, провело се в прочутата Златна зала на двореца „Музикферайн“ в австрийската столица, бе предавано на живо в повече от 90 страни, чиито жители имаха възможността да се насладят на вечната музика на велики композитори като Щраус – баща и син, Франц фон Супе, Ханс Кристиан Лумбю и безсмъртния Лудвиг ван Бетовен.
Новогодишният концерт бе посветен на две годишнини: през 2015 г. Виенският университет става на 650 години, а Техническият университет навършва 200 години. За пети път на диригентския пулт на концерта застана световноизвестният диригент Зубин Мета, а хореографията за втори път бе поверена на миланската звезда Давиде Бомбана.
Специално внимание бе отделено и на известната виенска улица „Рингщрасе“, която през 2015 г. пък отбелязва 150 години от създаването си. По този повод балетът на Виенската Щатсопера бе заснел два танца именно на тази улица, където се намира и Виенският университет. Красивите и бляскави тоалети на балетистите бяха дело на един от най-известните български дизайнери зад граница – Петър Петров.
Модният специалист, който живее в Австрия от 16 години, покорява световната модна сцена с изчистения си стил и смесицата от западноевропейски и балкански стил. Той е в Топ 10 на световната мода от няколко години, но на родна земя е почти непознат, въпреки че тоалетите му се продават в Париж, Милано, Токио, Ню Йорк, Прага и Будапеща. Вече 10 години присъствието на нашенеца по време на прочутата Седмица на модата в Париж е неизменно. През 2009 г. той получава и наградата на Виена за мода и лайфстайл.
Бъдещият талант е роден в София през 1977 г., а интересът му към облеклата и висшата мода започва още в ранна възраст.
„Майка ми е конструктор на облекла и работи в модната сфера вече над 30 години. Тя ми шиеше още от дете дрехи от чужди модни списания и мисля, че тя до голяма степен е повлияла да се събуди интересът ми към красивото и най-вече желанието да създавам облекло с индивидуален характер“, спомня си Петров.
Неговият път към славата започва през 1998 г., когато отива във Виена, за да следва геология в Техническия университет. След първата година решава рязко да смени посоката и записва дизайн на облеклото.
„Честно казано, геологията никога не ме е интересувала и една година в тази сфера ми бе повече от достатъчна. Бях чул, че във Виена има вуз, където се изучава мода – Университета за приложни изкуства. Не бях сигурен, че професията дизайнер е за мен, но реших да опитам. Приеха ме и оттогава модният подум стана неразделна част от моя живот“, разказва българинът. Още през 2004 г. като студент в трети курс в класа на прочутия Раф Саймънс получава предложение да представя своите модни колекции в Седмицата на модата в Париж. Първата му колекция е лансирана от модния гуру на френската столица и преподавател на Петров в университета – Ромео.
„Той толкова се впечатли от идеите ми, че ми каза: „Взимай всичко, което имаш, и идвай!" Обучението ми даде много, защото ако бях тръгнал от София за Париж, най-вероятно нищо нямаше да се получи. За щастие пътят ми мина през Австрия. Най-често хората копират онова, което другите правят. Стремят се да са като всички останали. Успява онзи, който надскочи познатото и съумее да бъде различен“, убеден е нашият сънародник.
През ноември 2004 г. Петър получава възможност да продължи да налага своята марка, като печели престижната награда „Unit F“ за своята пролетна колекция вечерни облекла. Отличието се дава от международните модни журналисти, а паричната награда към него покрива разходите за следващата колекция на Петров, както и годишната такса за обслужване от известна пиар агенция.
През юни 2005 г. е големият дебют на Петър. Българинът организира първото си модно ревю в рамките на Седмицата за висша мода в Рим. Колекцията му, наречена „Градски камуфлаж“, обира овациите и Петър Петров официално става част от лудостта на модната индустрия.
Оттогава той остава в официалния календар на френската мъжка модна седмица, както и получава шанса да изгради своя вярна клиентела от Япония, Южна Корея, Франция, Германия, Англия, Хонг Конг. Световни модни колоси идват да му стиснат ръката. Лично знаменитите Долче и Габана го канят да се влее в екипа им, но Петър ги отрязва с усмивка: „Не харесвам модата, която правите". Италианското модно дуо е втрещено от дързостта му, но българинът си има начертан път и не само успява да пробие сам и да се наложи на най-претенциозните модни сцени в Париж, Рим и Ню Йорк, но и да създаде свое собствено студио във Виена.
Екипът в австрийската столица е малък – наети са трима специалисти, които са ангажирани с цялостната комуникация, логистиката и организацията на дейността. Производството на облекла е базирано в София, като фабриката се ръководи от майката на Петър Петров, която е технолог на облекло. Аксесоарите се правят във Франция, обувките – в Португалия, а високотехнологичните материали за облеклата са от Италия и Япония. Петров открива свои бутици в страни от Европа, в Япония, Корея, Индонезия, Австралия.
Сънародникът ни опровергава една дотогава широкоразпространена заблуда – това, че марка, изписана на кирилица, не продава. Отличителен знак на неговите модни изделия е кръгъл печат с надпис на български „Петър Петров - София“, щампован на етикетите на дрехите, върху подметките на обувките или на коланите.
Като всеки човек на изкуството, и българинът си има предпочитания: „В редките случаи, когато съм клиент, намирам неща от различни дизайнери, които ми харесват. Със сигурност никога не бих си купил нещо на Дрис ван Нотен или Мартин Мажела, защото се отличават със собствен подход и креативност. За дамска мода мисля, че Lanvin и Версаче са едни от най-интересните марки, които винаги намират по нещо независимо от времето и епохата.“
Българинът започва да създава мострени колекции, като поръчките се правят в периода на модната седмица в Париж. После облеклата много бързо се произвеждат и ако заявката е направена през януари, през юни дрехите и аксесоарите вече са на щанда. Работи с две прес агенции, базирани в Париж и в Лондон, които популяризират марката му. Студиото на Петър Петров за близо десет години е спечелило около 40 големи клиенти от целия свят, които купуват на едро за бутици и за големи търговски къщи за модни стоки.
650-годишнината на Виенския университет е поводът да го поканят да сътвори костюмите за балетната трупа, която има по традиция две изпълнения по време на телевизионното излъчване на Новогодишния концерт на Виенската филхармония. В костюми на българския талант балетистите изпълниха „Студентска полка", заснета в залите и библиотеката на „Музикферайн“. За Петров това е едно ново предизвикателство. „Моята работа е да създавам съвременни колекции, които да се носят. За първи път създавам костюми за балет. Идеята ми беше да направя нещо модерно, да не е носталгично, да даде ново вдъхновение за тази музика, която се възприема повече като класическа. Идеята ни беше да наподобява униформи, в същото време да е свежо и съвременно" – пояснява той.
Доскоро Петър правел само мъжки колекции, но от година и половина е обърнал поглед и към дамския гардероб.
Модната линия е в същия дух, но най-общо той я определя така: „Правим мъжко облекло за жени. Дрехите са семпли, съобразени със спецификата на тяхната фигура. Разликата е в детайлите, в материалите и в пропорциите.“
Търговският нюх на българина не го подвежда и интересът към колекцията за жени се оказал неочаквано висок. Така Петър се налага и като водещ дизайнер на дамска мода в Западна Европа.
Въпреки многобройните успехи на световния подиум, дизайнерът често се завръща на родната модна сцена. В края на 2014 г. той представи своята мъжка зимна колекция, вдъхновена от ледените простори на Арктика и чистотата на природата по тези сурови краища. През март тази година пък му предстои откриването на собствен бутик в София, където най-сетне и българите ще могат да се докоснат до творенията на своя прочут сънародник.