Наследството на Апостола на българската свобода за поколенията революционери в неосвободените български земи


Наследството на Апостола на българската свобода за поколенията революционери в неосвободените български земи
17 Февруари 2025, Понеделник


По думите на Христо Силянов, при Гоце Делчев и неговите съратници  „…се е преродила несломимата вяра на Левски…“

Автор: Проф. Пламен Павлов

В навечерието на 152-годишнината от гибелта на нашия най-обичан национален герой нека припомним какво означават неговата личност и дело за поколенията революционери в земите извън скромните предели на възстановената след вековете на робството българска държава. На тази тема се спираме в книгата „Васил Левски: „Най-добрият ни българин“ (Петнадесет истории за Апостола на свободата“), излязла преди броени дни.

В края на ХІХ в. в учебниците по „Отечествоведение“ има цикъл уроци на тема „Неосвободени български земи”. Заедно с първите знания по четене, писане и смятане тогавашните българчета научават, че не всички сънародници имат възможността да живеят в свободна България.

Непретенциозните, но запомнящи се за цял живот кратки текстове са посветени на техните сестри и братя, останали или пък попаднали след 1878 г. под чужда власт – в Османската империя, Сърбия, Румъния,– град по град, околия по околия  в Македония, Източна Тракия, Поморавието, Северна Добруджа… Тогавашните наши педагози са преценили, че е задължително подрастващите да знаят повече за собствения си народ.

Духът на национално единство е дълбоко присъщ на нашите предци – от обикновените селяни и граждани до политическия и културен елит. По-възрастните знаят от опит какво е неравноправието, иначе казано робството, и какво означава свободата. В политическите, военни и културни среди навлизат македонски и бесарабски българи.

Завършилите Софийския университет или Военното училище, независимо дали са от свободна България или не, често поемат пътя на учители и революционни дейци в Македония и Одринско. Един от ярките примери, вдъхновявали поколения българи, включително от неосвободените краища на Отечеството, естествено е Васил Левски.

Не само в програмни документи, но със своите действия водачите на освободителното движение в Македония и Одринска Тракия изтъкват приемствеността с националната революция отпреди 1878 г. Коста Църнушанов, един от изтъкнатите познавачи на темата, отбелязва: „А как Македония се е отнасяла с  Левски?

Революционна Македония го издигна на нивото на свой водач. Организацията е изградена в духа на неговите идеи (…), духът на големия Апостол на целия български народ е възкресен в македонското освободително дело, което го следва до край…“

Нека припомним думите на Даме Груев (1871-1906): „Мислехме да създадем организация по образец на революционната организация в България преди Освобождението, да действаме по примера на Левски, Ботев, Бенковски…“

В своята апостолска мисия Гоце Делчев (1872-1903), силно привързан към личността на Левски още като ученик в Солунската българска мъжка гимназия, в новите условия творчески прилага създадените от Апостола принципи на революцията: изграждане на мрежа от комитети, въоръжени сили в лицето на местните чети, осигуряването на военни специалисти (офицери и подофицери) – в случая от свободна България. Яне Сандански (1872-1915), обявен от пропагандата в Скопие за „знаме“ на македонизма, споделя: „Заех се с четенето на революционни книги. Биографията на Левски ми направи най-силно впечатление…“

Казаното за влиянието на Левски върху „вътрешните“ дейци на Вътрешната Македоно-Одринска революционна организация (ВМОРО) може да бъде допълнено и с ролята на онези от участниците в борбата, родени в свободна България. 

Христо Силянов отбелязва връзката на българите от неосвободените земи с Кръстю Асенов от Сливен (племенник на Хаджи Димитър), Коста Нунков от Чирпан, Георги Папанчев от Сливен, Марко Лерински от Котел и много други, тръгнали по пътя, посочен някога от Апостола: „В тях се е преродила несломимата вяра на Левски, отекнало е копнението на Ботев и е оживял немирният дух на Раковски…“

Демократичният дух във ВМОРО е в хармония с идеите на Левски и произтича от тях. Нека продължим с размислите на Христо Силянов: „Проповедта и организаторските усилия на Васил Левски обгръщаха цялото племе: доказани следи от неговата дейност има в Разложко. Той увисна на бесилката за свободата и на Македония…“

Тодор Александров (1881-1924), водачът на възстановената след Първата световна война организация, познава в дълбочина делото на Левски. Да не забравяме, че е син на авторитетния учител Александър Попорушев, че завършва българското педагогическо училище в Скопие и работи като учител във Виница, Кратово, Кочани и Щип.

Според Павел Шатев самият Тодор Александров е истински последовател на завещаните от Левски революционни принципи: „Той диреше пътища и методи на действие, за да се организира масата и се създадат грамадни организации, които да бъдат ръководени от един център, който център в даден момент да разполага тялом и духом с хората на тия градски и селски организации и за изпълнението на революционни акции...“

При Тодор Александров могат да бъдат отбелязани на само пълната отдаденост на каузата, но и черти на аскетичен начин, присъщ на Левски. По повод на гибелта му един съвременник отбелязва: „Той не знаеше нито що е алкохол, нито що е тютюн… Предупредително-заплашителните писма на Тодор Александров създадоха атмосферата, която провали Стамболийски…“

Личността на Васил Левски не остава встрани и от вниманието на Иван (Ванчо) Михайлов (1896-1990) и неговите съратници, за които българският Апостол е олицетворение на освободителната кауза, на борбата на дейците на организацията против сърбо-югославската и гръцката тирания.

Какво означава делото на Левски за българите в Западните Покрайнини, предадени на по силата на Ньойския договор на Кралството на сърби, хървати и словенци (от 1929 г. Югославия)? С брутално насилие чуждата власт безцеремонно налага сръбския език, забранява българските книги, обичаи и традиции, конфискува и унищожава портретите на Ботев и Левски… Политиката на повсеместен терор води до създаването на Вътрешната западнопокраинска революционна организация „Въртоп”.

Сред нейните водачи се откроява Асен Николов (1904-1937), превърнал се в страшилище за окупатора, един от хората, които провокират вниманието на европейската дипломация и общественото мнение към съдбата на поробените Западни Покрайнини. С името на Николов са свързани най-успешните акции срещу стратегически обекти на Кралство Югославия – жп гари, линии, мостове, казарми... През 1936 г. по време на акция в Ниш смелият българин е заловен, осъден на смърт и екзекутиран (4 март 1937 г.) в Белград.

За да не дразни югославската страна, полицията „арестува” некролога и позивите в памет на войводата, разпространявани в София. Обяснението е, че на снимката Николов е с оръжие и в бойна униформа, но текстът е красноречив: „Асен Николов – апостол на Свободата!”

Наследството на Левски вдъхновява и добруджанските българи, особено в периода 1919-1940 г., когато не само Северна, но и окупираната след Първата световна война Южна Добруджа е предадена на Румъния. В голямото българско село Еникьой, Тулчанско, където през 1866 г.

Левски е учител за едва за няколко месеца, дори и през 1918 г. е съществувала забележителна памет за него. Художникът и изследовател на българската старина Иван Енчев – Видю записва интересни спомени на местни българи за този период от живота на Апостола.

Сред дейците на национално-освободително движение в Добруджа изпъква името на почти забравения днес Стефан Боздуганов (1892-1943). Един съратник  пише в негова памет: „Този скромен деец обладаваше нещо от духа на Васил Левски и от революционния жар на Стефан Караджа – като тях той шареше сред добруджанското население, подобно на един фанатичен апостол, който съсловно и с всички възможни средства увещаваше  и възпламеняваше духа, и волята на всички обезверени…”

Източник: ТРУД

Бележка на редакцията: Книгата на проф. Пламен Павлов Книгата „Васил Левски: най-добрият ни българин“ представя 15 истории за българския Апостол на свободата, за неговите съмишленици, за идеите му и наследството, което оставя. Тя засяга редица важни и някои спорни въпроси, свързани с личността на Левски, включително рождената му дата; събитията около залавянето му и евентуалното предателство; дейността му в Македония; връзките му с бесарабските българи.

Най-важна тема в книгата обаче е огромната роля, която делата и идеите на Апостола имат за националноосвободителните борби на българския народ, за подготовката на Априлското въстание, а също и за продължите и след Освобождението борби за национално обединение.



В категории: Новини

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки