Вече над две десетилетия една българка буди възхищението на оперните фенове и благодарността на младите певци в Турция.
Автор: Георги Ваташки
Tя е сред най-известните музиканти в югоизточната ни съседка, а нейните студенти са медалисти от международни конкурси. Това е Райна Попова, която се е утвърдила като най-добрата оперна корепетиторка в Турция. Вече близо 17 години тя преподава в Университета за изящни изкуства „Мимар Синан" в Истанбул. Зад гърба си има стотици концерти, шест майсторски класа и девет спектакъла на истанбулската сцена със студентите си.
Въпреки че вижда плодовете на своя труд, има нещо, което я натъжава и до ден днешен. „Мъка ми е, че знанията, придобити в България, отдавам другаде", споделя нашенката.
Райна е родена в Бургас през 1950 г. Тя завършва музикалното училище „Проф. Панчо Владигеров“ в родния си град през 1967 г. и е приета в столичната Национална музикална академия. Там тя се учи под ръководството на изтъкнати наши диригенти и композитори като Пламен Джуров, Александър Райчев, Божидар Спасов и Лазар Николов.
„Всички тези имена са много важни за мен и за моето поколение. Без тях никога нямаше да съм това, което съм. За голям мой късмет първият ми учител беше композиторът Пламен Джуров. Благодарение на него, отрано бях посветена в съвременната музика. С основата, която той ми даде, вече много по-уверено изучавах класическите форми в академията при проф. Александър Райчев“, отбелязва българката.
След като завършва консерваторията със златен медал, през 1978 г. е разпределена да започне работа като пианист в бургаската опера. „Имах късмета да работя там с много талантливи диригенти. Прочутият маестро Иван Вульпе ме научи на дисциплина, ритмична организация и артикулация. Той беше невероятен организатор, а музика без организация не може да се получи", споделя Райна пред БНР.
Тя добавя, че всичко за гласовата подготовка и вокалната постановка дължи на проф. Михаил Ангелов, който определя като невероятен познавач на вокалната техника.
„Големият Руслан Райчев пък ми разкри оркестровото и мащабно мислене, което е задължително за оперния корепетитор. Именно той първи ме запозна с тази сложна и отговорна задача. От теб зависи не само подготовката на другите музиканти, а често и целият спектакъл или концерт", отбелязва сънародничката ни.
В следващите 11 години нашенката е неизменна част от операта в морския град, като заедно със своите колеги гастролира в страните от бившия социалистически блок като Унгария Полша, Румъния и Съветския съюз.
Настъпва 1989 г., но трудните времена за родните творци след политическите промени не плашат Райна, а само я амбицират да полага повече усилия.
„По това време трябваше да се трудя на три места. През зимата сутрин бях в операта, следобед в музикалното училище, а вечер свирех на спектакъл. Летните вечери пък с една група за камерна музика ходехме по хотелите в Слънчев бряг. Когато ми беше много трудно, си спомнях мисълта на Конфуций, който казва: „Ако правиш това, което обичаш, и обичаш това, което работиш, нямаш ни един работен ден в живота си“, казва музикантката. Въпреки трудностите в този период, Райна може да се похвали с факта, че никога не е кандидатствала за работа, а винаги е била канена и търсена.
През 1992 г. бургаската опера започва съвместна подготовка и сътрудничество с тази в турския град Измир. Това се оказва неочаквана възможност за младата пианистка.
През есента на 1993 г. тя подготвя две турски певици – едната за ролята на Розина от „Севилският бръснар", а другата за концерт със симфоничен оркестър. Две години по-късно става ясно, че операта в Измир иска да я привлече в състава си.
„Обадиха ми се на 3 март с предложение за работа. Реших, че се шегуват. Все пак турци да те канят точно на този ден. Но се оказа истина“, разказва бургазлийката.
Първоначално поканата е за два месеца, които неусетно стават четири години и половина. Междувременно след концерт в австрийското консулство в Истанбул през 1999 г. тя получава покана за работа в университета „Мимар Синан".
Днес Райна Попова е един от тримата чужди преподаватели в реномирания вуз. От 2004 г. е единствен пианист и същевременно член на журито на конкурса за млади оперни таланти ,Лейла Генчер“ .