Светослав Стойнов - отговорен оператор в СКАТ телевизия
24 Юли 2009, Петък
Всички харесват ефектни кадри. Кмет, уличен в корупция крещи. Спипани в неудобен момент изпитват неудържимо желание да убият екипа, изкарал наяве зловещите им изпълнения..
Зрителите обичат такива репортажи. Но, едва ли се питат, кой ги е заснел...
ДЕСАНТ ви казва кой.
Светослав Стойнов. Отговорният оператор в СКАТ телевизия.
Искате ли да знаете кой е той?
Автор: Антон Михайлов
Светльо се пръква като изтърсака в семейство Стойнови, в края на август 1978 година, в панелния бургаски оазис „Славейков”. Като мъничък е бузесто, дебело и кротко хлапе, което избягва по всякакъв начин конфронтациите с местните тарикати.
По-големите кака и батко го посрещат от училище, за да не яде поредната доза пердах. И така до първи клас, когато веднъж се връща разплакан и с изумление научава от семейството, че му е позволено да удря и той. На следващия ден Светльо изчаква побойниците след училище...и никога повече, никой не си позволява да му посегне...
В Химическия техникум е любимец на учителите. Повечето от тях имат твърда уговорка с него „само стой в час и ще ти пиша петица”. За отлична оценка, обаче, трябва да стане и да говори пред черната дъска. Четирите години в средното училище са веселба, бъдещият топоператор завършва „КИП и автоматика”, за негов късмет химия се учи само през първи курс, а електрониката и електротехниката са му любими и забавни.
По интересен начин става запознанството на Светослав със заместник-директорката на техникума. Групичка „активисти” надъхва целия курс да избяга от час. Всички се навиват и духват, но после агитационното ядро се връща в клас. Нашият човек се ядосва много и организира уестърн в бургаски условия. Изчаква предателите и точно пред входната училищна врата почва да ги шамари, без да му пука, че са осем души, а той е сам. Намесата на шефката е точно навреме, преди бузите им съвсем да посинеят от плесници. И тогава му се разминава, тъй като „шефката беше готина жена”.
Родната казарма, школа за мъжество, Светльо определя с една дума – „песен”. След първата седмица става писар на ротния, три месеца в школата във Варна и след това на медицинския катер в базата в Созопол като радиометрист. И задължителните, за всеки мъж на място, казармени изпълнения с пиене и криене от дежурния.
Яките мускули, които веднага правят впечатление, Светослав е тренирал доста години, започвайки с плуване. Всъщност, в зала за пръв път го води татко Георги, но треньорите хладно отрязват малкия с аргумента, че е „твърде едричък за акробат”. Решението е да е в основата на пирамидата, но това не се харесва никак на родителя. След няколко години в басейна, юношата запалва по футбола тогавашният треньор в „Нефтохимик” Хеми Леви, който живее в техния вход на блока. След две години на игрището, Светльо се запалва по фитнеса и започва усилено да вдига щанги. Увлечение, което остава и до днес. И му личи.
След казармата, уволненият младеж с диплом от Химическия техникум не си намира работа в Нефтохима, а започва като шофьор на тогавашния шеф на „Пиргосплод”. Средата на 90- те години на миналия век е и това си е съвсем престижна работа. Техничарят, обаче, надделял у него и приятели му помогнали да започне като оператор в местната телевизия Канал 0. Първият път, когато отишъл на репортаж, новоизпеченият телевизионер забравил как се включва камерата и се наложило да пита репортерката с него как става тази работа.
Всичко се обърнало една нервна вечер, обаче...
Както казахме, средата на 90- те е време мутренско и размирно. Една вечер пред тогавашната дискотека „Космополитън”, в Профсъюзния дом, местни бабаити се стрелят с автоматично оръжие. Всички бургаски медии се изсипват в центъра, за да отразят скандалния случай. Младият оператор Стойнов е изпратен на престрелката, а той взима баща си за кураж. Мястото е отцепено, полицаите са повече от зяпачите, абсурдно е да се заснеме каквото и да било. Той се връща в телевизията, където шефът му стрива килограм сол на главата, защото не е свършил никаква работа. Много обиден, че баща му чува ругатните, Светослав го оставя в къщи и се връща на мястото на стрелбата. Качва се върху съседния блок, снима и през тераси на частни апартаменти в него, влиза в Операта, прави кадри през огледални стъкла. Заснетият материал хвърля в еуфория шефа, колегите преглъщат завистливо. Родила се е звезда. И камерата се завърта...
След известно време в медията пристига бунтарят Валентин Касабов с предаването си „Паралакс”. Двамата се надушват от самото начало и стават неразбиваем тандем. Касабов твърди, че Светльо има „нюх на журналист, нещо, което е изключително важно за оператор в разследващо предаване.” А той обяснява, че по време на снимки, с Вальо не разговарят изобщо. Поглед и понякога само мръдване на веждата или леко кимане са достатъчни, за да се разберат. Хилядите часове снимки, хилядите километри по страната и цяла Европа ги свързват още повече.
2004 година е преломна за Светослав Стойнов. Останал без работа, заради повторното и окончателно затваряне на телевизия „Рент”, той решава да си търси късмета навън. Всички документи са подготвени, в паспорта лежи ценната Шенгенска виза, въпрос на дни е да тръгне към границата. Точно в този момент, в Пловдив, апаши ограбват колата му, с целия багаж в нея изчезват и документите. Бесен на съдбата, Светослав решава, че ще напусне България с цената на всичко. На настоятелните майчини и бащини молби отговаря, че може да остане в Родината само, ако си намери стабилна и интересна работа. В този момент, като “dеus ex machinа” („богът от машината”, любим начин за благоприятна развръзка в древногръцките драми) се намесва случая - СКАТ телевизия търси оператори. Тук съвместната работа с Касабов в „Паралакс” продължава, а екипът се развихря както си знае.
От десетките напрегнати моменти, Светослав Стойнов помни най-ярко няколко. В Община Баните, Смолянско отиват да правят репортаж за връх „Свобода”, преименуван самоволно от местни дерибеи на „Енихан баба”. Времето е предизборно, кметът от ДПС е на обиколка из околните села. Когато, все пак, стигат до него, върху двамата се нахвърлят десетина мъже с телосложение на канари. Касабов е отделен настрани, върху Стойнов и камерата му е захлупено черно яке и е повлечен в друга посока. „Важното е да не загубиш самообладание и да не се уплашиш”, спокойно заключава Светльо. Именно заради това спокойствие и трезва преценка, собственикът на СКАТ Валери Симеонов има безрезервна вяра в него. А в онзи случай на Енихан баба, все пак, никой не пострадал...
Истински трилър тандемът на „Паралакс” спретва в Берлин, по повод предаването за българката Мартина Балева, измислила скудоумното твърдение, че Баташкото клане, всъщност, не се е състояло и това е историческа лъжа.
Когато пристигат и започват да питат за нея, „изследователката на историята” се покрива дълбоко, самата университетска управа я крие като партизанин. Двамата стигат до „научния й ръководител” Улф Блумбауер, който, почервенял от бяс, пръска слюнки по тях, наричайки ги „глюпаци”. Пристигналата полиция учтиво ги помолва да напуснат университета. Твърдо решени да стигнат до края, Стойнов и Касабов се връщат отново на следващия ден.
Новата порция истерия от професора пак води до пристигане на полицаите, но българите ги финтират ловко и изчезват с такси, преди да бъдат арестувани по молба на побеснелия шваба.
Един от най-приятните моменти за Светльо са снимките на кратко събиране на легендарната рокгрупа Юрая Хийп за среща с феновете и специален концерт в Испания. (Докато правим това интервю, той дава указания на колегите, които събират техниката „за снимките на Джон в Смолян.” Вокалът на „Юрая” Джон Лоутън снима в СКАТ ТВ поредица за България, ако не знаете).
Светослав твърди, че получава огромна подкрепа от семейството и приятелката си Тони, с която отдавна са заедно и се обичат много. До ден днешен, обаче, когато тръгва с камера на рамо да снима „Паралакс”, близките му изтръпват, понеже знаят, че напрежението винаги съпътства това предаване. А девизът е „Ако има екшън, има предаване”.
Освен разследващите рубрики, той снима и много клипове, където също се случват странни и абсурдни неща. Веднъж отишли за няколко дни в Родопите, но се наложило да останат три седмици, понеже паднал сняг, колкото човешки бой.
Там, в красотите български, Светослав Стойнов обича след снимки да разпуска на маса с колеги, с хубава българска ракия и манджи от същия регион. Тогава, изцедени от дългия работен ден, от съмнало до тъмно, освобождават напрежението, пеят народни песнин, а той свири на гайда. „Много съм добър на гайда”, се смее операторът и допълва, че всички, които са чували неговите изпълнения, се кълнат, че звучи „като малко болно мече”.
Винаги си ми харесвал, не можеш ли да разбереш? През цялото време съм край теб. Имаш толкова много възможности. Наистина ли им каза, че освен Тони нямаш други жени в живота? Можеш да отговориш само с да или не.