Всеки празник е символ и памет за нещо. Денят на братята Кирил и Методий, Гергьовден, Димитровден, Коледа, Великден...
Автор: Любомир Калудов
Хелоуин е езически келтски празник от Ирландия. Тези примитивни в културата си и агресивни в битието си племена се страхували от смъртта. Вярвали, че на точно определен ден мъртвите оживяват, идват да си отмъстят и да вземат телата на живите. Ставало вечерта срещу Samhain (Самхаин) - келтската нова година.
Това било страшна нощ. Вратите на жилищата се залоствали, огнището се загасяло, а хората се обличали в животински кожи, за да уплашат бродещите привидения. Няма сравнима с нашия календар дата, но изглежда този страх се е предавал през вековете. Както и ритуалите да се уплашат мъртвите, да се прогони смъртта. В нашата езическа традиция това са кукерските празници – шум и страшни маски с рога и звънци.
През 853 г. папа Григорий ІV, за да приобщи езичниците към християнството, обявил първи ноември за Ден на всички светии и мъченици за християнската вяра. След разделянето от католицизма православната църква е съхранила този празник. В първата неделя след Петдесетница се отдава почит на „Всех святих“ - всички безименни и неизвестни герои, които са живели и страдали заради вярата си в Йисус Христос. През 2014 г. Денят на всички български светии беше на 15 юни. Празникът на Вси светии се празнува в католическия свят на 1 ноември. Тогава хората пътуват из цялата страна, за да се погрижат за гробовете на роднините си като ги украсяват с фенери и венци.
През 1840 г. ирландски емигранти пренасят в Америка легендата за Джак – пияница и хитрец, който след смъртта си не бил приет нито в рая, нито в ада, а бродел по земята с фенер от издълбана ряпа. По-късно ряпата била заменена от тиква – по-често срещана и по-лесна за дълбаене.
Този „празник“ няма нищо общо с духовността, традициите и вярванията на българския народ, той има повече общи неща с езическите практики и ритуали, отколкото с православната вяра. Най-големият проблем на този псевдопразник е, че чрез него се изопачават основни идеи на християнството. В православието отслужените на Архангелова задушница (2 ноември) служби дават надежда, светлина, възпоменание за починалите, които не са забравени. В никакъв случай починалите наши близки не се възприемат като духове, които не могат да намерят покой, и затова са принудени да ходят по земята. Към мъртвите изпитваме почит и уважение и не си ги представяме като зли демони и вещици.
Друга криеща се зад този празник опасност е, че вместо да се покаже истинското лице на злото, то се предава в забавна светлина. Предава се посланието, че може да се шегуваме със злото и дяволът да ни забавлява. Агресивността и насилието са развлекателни форми на празнуване. Такава норма на поведение може да има трайни последици върху психиката. Деца от детската градина, облечени като призраци, върколаци, мъртъвци и скелети с брадви и ножове, от които капе кръв. Хелоуин внушава, че злото е около нас, с него може весело да се съжителства, което е насърчаване идеите на окултното, на сатанинските организации.
Хелоуин е и бизнес. В САЩ се очакват 7 млрд. долара приходи от продажба на тиквени фенери, костюми, фойерверки и празненства. Сурогатен американски ден на всички светии, прекрасно организиран и финансиран. Голям брой реклами и телевизионни предавания, мероприятия в училища, офиси и ресторанти, внимание от страна на пресата и телевизионните канали. През 1978 г. историята за безсмъртен маскиран сериен убиец постави началото на 10-серийния филм Halloween. Той генерира почти 400 милиона долара приходи от продажба на билети.
Умните ни, красиви и интелигентни деца ще пръснат българските гени по света. Нека знаят за Хелоуин, св. Патрик и св. Валентин. Ами за св. Иван Рилски, св. Георги Победоносец, св. Николай Чудотворец? Какво е Богоявление, Черешова задушница и Йордановден?
Попитах: „На първи ноември ще ходите ли на училище?“
Отговорът беше „Не, нали е Хелоуин!“
Всъщност, тогава е Денят на народните будители.
Най-главното в човека е неговата вяра, неговият светоглед. Ако се повреди светогледът на нацията, няма да помогнат нито законите, нито парите, нито оръжието. Ако човекът стане безнравствен, той ще започне умело да заобикаля законите; в политиката той ще избере пътя на двойните стандарти; парите ще постави в услуга на себе си и на своите пороци, а не на благото на обществото; с оръжието ще се възползва непредсказуемо и агресивно.
Всичко започва от тиквения фенер и народните будители.