„Няма как да не се промени”, мислеха си всички, които бяха по-наясно с едрите миналогодишни скандали, неполучили широка известност.
След решението на главния организатор – Община Бургас през тази година да бъде премахнато гласуването с СМС- и, като че ли фестивалът взе голяма глътка въздух. Поне донесе надежди, че истерясали майки, печелили любовта на публиката през годините, няма да изкъртват от звънене телефоните на журито.
Вярно, такива неща нямаше. „Бургас и морето” през това лято беше „концертен спектакъл, събрал най-доброто от началото на своето съществуване”.
Обаче имаше друго!
В началото всички се усъмниха в музикалния триумвират, отговорен за изцяло новия фестивал: Музикален продуцент (на практика човекът, който дърпа Всички конци) беше иначе безспорният капацитет Даниела Кузманова. Автори на новите аранжименти – близкият й приятел Александър Бръзицов и нейният син Румен Бояджиев-младши, а един от водещите – дългогодишният колега на нейния съпруг в легендарните „ФСБ” Иван Лечев (за Лечев по-долу в този текст).
Кузманова каза, че не вижда нищо странно и чудно, тъй като Бръзицов е един от най-добрите майстори в занаята, а синът й е най-способният му ученик. Може и да е така, наистина, но в случая думичката се нарича „срам”. А доста от чистак новите аранжименти бяха тотално непонятни за публиката, дошла да си чуе нейните песни с дъх на социалистическо лято.
Тук е мястото да кажем голямо „браво” на Младежката филхармония, нейния диригент Левон Манукян, „Горещ пясък” и красивите „5- те сезона” (кой знае защо, често обявявани като водещите едновременно като сезони и като „Би енд ем” !?!?)
А, водещите! Иван Лечев е изумителен китарист! През миналата есен, заедно с Веселин Койчев и Цветан Недялков от китарно трио „Акустика 3000 Йо хо” доведе до екстаз и сълзи препълнената зала на операта. Но, по дяволите, на кого му хрумна, че силният му говорен дефект няма да подразни публиката?
След концерта разбрах, че музикален гений от озвучаването рекъл, че „ей това е саунда, подвижният покрив трябва да си стои спуснат, нищо, че е 130 градуса и някой може да припадне от ужасната жега. (Една жена припадна пред сцената. Кичка Бодурова припадна зад нея).
Нека споменем и обещанията за неземни ефекти и страхотни декори. Всички, изпълнили Летния театър трябваше да гадаят какво ще рекат тези космически избухвания и супернови на голямата панорамна стена зад оркестъра и двете по-малки отстрани.
Относно подбора на песните. Маестро Стефан Диомов каза на предварителната пресконференция, че на фестивалната вечер е събран цветът на всички парчета, станали програмни през годините. Не, не беше така. Освен любимите Тони Димитрова, Пламен Ставрев, Ваня Костова, Орлин Горанов и Тоника, хората трябваше да използват песнопойката и програмата, та да се сетят през точно коя година изпълняванатта в момента песен е била хит.
Накрая почти всички излязоха на сцената и тазгодишното „фестивално издание” приключи с грандиозна заря. За която публиката разбра по оглушителните гърмежи, понеже през спуснатия подвижен покрив нямаше как да се види каквото и да било. Към общо 190- те хиляди лева за „Бургас и морето” сложете и тези за напълно безмислената заря. (Занимавали се с феста твърдят, че той струва точно 60 000 и с мокри кърпи на челото недоумяват за какво са останалите, до 190 000)
Музикалният подбор е на Даниела Кузманова, разбира се, която след събитието каза, че си пише „6+”. Това е чудесно!
Пълна гаранция, че бургаският фестивал отво ще бъде доминиран от здрави софийски ръце. Професионални, загрижени и от гилдията.
Предлагам на Общината, за да спази обещанието за прозрачност, през следващата година да обяви конкурс за семейства за менажиране на „Бургас и морето”.
Вече има опит от тази година.