Никой не скърби за патриарха, само мислят как да завладеят църквата, казва художникът на вернисажа си в Пловдив
Автор: Камен Христов
Скандална изложба възмути консервативните естети и постави в очакване за анатема автора Аркадиуш Жабовски. Художникът от полски произход нарече вернисажа си „Хаос” и иронизира за пореден път алчността и сребролюбието на църковния клир.
В платната, подредени в Градската художествена галерия на ул. „Гладстон” в Пловдив, ясно се вижда плътното черно небе, надвиснало над България, изстрадалата Родина е изобразена като гола жена, овързана с вериги и татуировка с образа на премиера на задните части, а пловдивският владика Николай е изрисуван с жезъл на „Ауди” като намек за вкуса му към луксозните автомобили.
На входа посреща инсталация с обърнат наопаки кръст, надвиснал над границите на България, очертани със счупени керемиди. В центъра на произведението е поставена икона на Апокалипсиса.
- Г-н Жабовски, защо този голям дървен кръст е надвиснал така зловещо над България? - Защото е истина. Кръстът показва, че всичко в България е обърнато наопаки. Обърнатият кръст не символизира дявола, просто у нас истината е изопачена тотално – от властите, може би, от църквата. Това виждам – една бедна държава, за която сякаш вече няма изход. Керемидите са счупени, защото тук всичко е отдавна разбито. Хората сами си избират Апокалипсиса, докато в другите държави като Полша, Унгария, Чехия, хората избраха свободата.
- А защо у нас не става, страхуват ли се хората? - Може би не защото народът е страхлив, а просто не знае как да си извоюва свободата. 500 години е нямал литература, нямал е изкуство. Както знаем, ислямът е много тъмна религия, забранява всякаква свобода. А в последните години вече никой не се страхува да каже, че ислямът подмолно разрушава Европа.
- В една от картините Ви виждаме голо женско тяло върху експлозив, свързан с Корана. Какво е посланието й? - То е свързано с инвазията на исляма. Хитлер, когато е идвал на власт, той е идвал много нежно – хората са му повярвали, говорел е умно, социално…А сега е още по-зловещо. За исляма моят професор във Виена (в момента Аркадиуш Жабовски работи във Виена по докторантурата си – б. а.) ми каза още преди 2 години: „Става страшно!”. И аз го виждам.
- Защо в повечето си картини иронизирате църквата и пловдивския митрополит Николай? Ето, в едно от платната Ви казвате, че голата жена символизира България, а вляво стои надписът „Quo vadis, papa Николай?” - Аз не се подигравам с митрополита, просто го питам накъде води църквата? Това, което рисувам, е с цел да покажа на хората, че има нещо нередно. Не може да водиш нанякъде народа, без да му кажеш накъде отива.
- Но на задните части на жената е татуиран ликът на Бойко Борисов? - Не знам дали е на Бойко Борисов, прилича малко на него…Може би защото това е съвременна България – в нея има две личности, които са супер известни, това са Бойко Борисов и дядо Николай. И да искаме, и да не искаме, те водят нацията и аз ги питам накъде ни водят? Аз обичам България.
- В същата картина виждаме надписи АСТА, Монсанто, ГМО – какво символизират те? -Това е всичко, което унищожава България.
- В едно от другите платна на изложбата Богородица е изобразена като череп, а Исус Христос като жаба. Не е ли подигравка това с традиционните религиозни символи? - Не, аз просто виждам, че църквата не води народа. Не казвам, че католическата е по-добра, или пък ислямът. Но католическите църкви са отворени нон-стоп, когато искаш – отиваш, свещеникът те посреща, помага ти, живее живота на семейството ти, подкрепя те, а ако трябва намира помощи. Тук нищо не правят за народа. Грижат се за колите си, за часовниците. Православната църква в България е раздирана от борба за кокала. Това народът го знае, то се вижда – един прекрасен човек като патриарх Максим почина и никой не скърби, никой! Веднага почнаха борбите. А ако умре папата, цяла Европа ще тъгува. За полския папа например Полша скърби до ден-днешен. А тук – умрял някакъв си дядо. Хайде сега да превземем църквата!
- А защо, според Вас, е тази борба? - Защото църквата има много пари. Направете си сметката, ако някой разбира от икономика, ще се сети. В църквата винаги се борят за парите. Дали са католици, или ислям, или сектите по света, които са хиляди, всички се борят за парите. Въпросът е, че другите поне нещо правят за хората, замазват им очите по някакъв начин, а тук и това не правят, поне от кумова срама.
- В новите ви картини преобладава черното, има гарвани. Някакви алюзии към „Обесването на Васил Левски” ли правите, към „Гарванът” на Едгар Алън По ли? - Търсих такава символика, да. В Полша има един разказ „Ще ни изкълват враните”. Така виждам нещата в момента, България е черна. Аз съм тотално отчаян. Откъде надежда, кажете ми? Няма такава, съжалявам, че го казвам.
Добра статия,казва много истини,както за ислямската опасност,така и за БПЦ.Дано на светите отци им дойде ума в главата и изберат патриарх,който да поведе народа,инак на България дните са преброени.Католическите соц.държави затова тръгнаха по-добре,защото църквата обединява народа.