Светилище край село лекува болни


Светилище край село лекува болни
Всяка година на Спасовден край светилището момичета танцуват като нимфата, която се е появила пред Тит Флавий
05 Август 2013, Понеделник


19 века след създаването си, комплексът край Каснаково привлича богомолци и туристи

Автор: Христо Христов

Легендата за смелия пълководец от Римската империя, пречупен от избора между две красиви жени - Тит Флавий, още витае в местността Гяур Бунар, край димитровградското село Каснаково. Там е разположена археологическата забележителност, обявена за национален паметник на културата – Светилището на нимфите и Афродита. Счита се, че обектът е  най-добре запазеното тракийско светилище в България.
Храмовият комплекс и вилата от типа „рустика“ са от втори век след Христа. Съществуването им се свързва с името на  Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос и съпругата му Клавдия Монтана.

Историци твърдят, че Тит Флавий бил тракиец, приел римско поданство и служил вярно на империята. В знак на благодарност той получил земите край Каснаково. Там, в чест на богинята на любовта и на собствената си жена, Тит наредил да се издигне светилището.
Други историци твърдят, че романизираният тракиец бил на важен пост в провинцията, а комплексът бил изграден по негово нареждане. Населението на района обаче имало право да присъства на религиозни обреди в светилището.

Около двете исторически хипотези се върти и преданието за Тит и нимфата изкусителка. Сънищата на пълководеца след завръщането му в родната Тракия били неспокойни. В тях всяка нощ се явявала ослепителна нимфа, със стройно тяло, увито в сияен воал. Обсебен от видението, Тит се поболял.

За да се спаси, той решил да издигне светилището в знак на преклонение пред неземната хубост на създанието от сънищата си. В деня, в който комплексът бил завършен, пред хората се появила нимфата. Тя протегнала ръце, за да привлече Тит, но той останал верен на жена си Клавдия. Заради предаността му нимфата се превърнала в камък.

Легендата разказва още, че посестримите й често танцуват нощем на хълма край днешно Каснаково, прорязан от три карстови извора. И до днес местните хора вярват, че водата им е лечебна, а жените, които пият от нея, раждат красиви, смели синове на Тракия.
Светилището на кръстопътя между Европа и Ориента кара историците да вярват, че то е било често посещавано от преминаващи през региона поклонници.
Два важни пътя се пресичат на магнетичното място. Единият е някогашният Виа Милитарис, по който са се придвижвали римските военни, а другият свързва Стара планина с крайбрежието на Бяло море.

Трябва да се отбележи, че според съвременната география светилището се намира на границата на Тракия с Източните Родопи до село Клокотница, където на 9 март 1230 г. Иван Асен Втори печели най-голямата битка за Втората българска държава. Тогава той побеждава Теодор Комнин.

Най-внушително и най-набиващо се на очи в светилището е резиденцията на Тит и Клавдия, разположена на 250 кв м, снабдена с мраморни цокли, капители, керемиди и прозоречни стъкла. На запад от комплекса се предполага, че е съществувало място, съпоставимо с днешните театри. Там, според историците, са били представяни спектакли, свързани с религиозните култове от онова време. Там е открит и елемент от украса на покрив, изобразяващ богинята Нике. 

Светилището на нимфите и Афродита е издигнато върху руините на древен култов център от Ранножелязната епоха. Зеленината на хълма е символ на живота, височината му – на близостта до небето, изворите – на магичната сила на вярата. В историческите справки за нимфериума край Каснаково се говори още от края на ХІХ век. Първите сериозни проучвания на местността обаче са от периода 1945-1946 г. и са дело на археолога Иван Венедиков.  

В годините назад Тракия е обект на варварски набези и опустошения от племената източни готи. Мястото и до днес обаче продължава да живее свой живот – заради вярата на хората в лечебните свойства на водата.
Всеки ден край светилището може да се видят хора със здравословни проблеми, които търсят изцеление на болките си. Това е причината там да се появи християнски храм на името на свети Спас.

По време на християнизацията е бил изграден параклис на името на светеца, но от него не е останало нищо. Каснаковци честват деня на светеца – 40 дни преди Великден, със събор край светилището. В изворите и около тях се оставят дарове, палят се свещи, колят се жертвени животни. Болни хора се редят, за да вкусят от лечебната вода на изворите.
Обектът е предоставен безвъзмездно на община Димитровград за срок от 5 години. Това стана с решение на министерството на културата от 2011 г. В момента общината изпълнява проект за 1 195 000 лева по програма „Регионално развитие“. Целта му е да се помогне за възстановяването на комплекса и да се предизвика туристическия интерес.


Така изглежда историческият обект, който трябва да бъде възстановен напълно и да започне да привлича повече туристи Местносттта край Каснаково е място не само където се прави събор, но и за туристи, и богомолци

В категории: Горещи новини , Пътеводител

2
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
2
българин
13.12.2015 16:39:56
0
0
дано по-скоро света се оправи и промени към добро по
начини, както Бог реши
1
man
13.12.2015 16:39:24
0
0
Ще напиша нещо на друга тема. Аз съм против кастрации, убийства и т.н (а и няма доказателство, че изнасилвача и физически зрав (а може и да е осъден несправедливо, а реално да е невинен)- би повторил това свое престъпление). Не одобрявам това предложение (а и няма доказателство, че изнасилвача и физически зрав- би повторил това свое престъпление) – наказанието за всеки, човек може да реши само Бог. А и простатуиращите деца може да са били принудени от мургавите си ромски роднини да простатуират- а педофила само си е плащал- но според мен за това те трябва да бъдат арестувани- и родителите принуждавали децата си, роднините си и т.н. Чувал съм, че дума която на китайски език е име (за мъже – може би и на жени), а също е име (и/или част от име) на региони в Китай (а аз мисля – е име и – на една (етническа) група в Китай) на български език (а може би и на руски език- а може би и на украински, полски и беларуски езици) означава една от най-вулгарните думи за мъжки полов орган. Друга дума на български език (която също – означава една от най-вулгарните думи за мъжки полов орган), а също на български език – първите три букви от тази дума (а мисля – и на всички славянски езици – с изключение на руския език) означава дума (която е пет буквена) която е най-вулгарната дума за блудница (мъж или жена – но самата дума на български език е в женски род) – а същата тази три буквена дума на български език (която също – означава една от най-вулгарните думи за мъжки полов орган) – е първите три букви от най-вулгарните думи за мъжки полов орган на (мисля) всички славянски езици от бивша Югославия – а същата тази три буквена дума на български език (за която (писах) досега, че – означава една от най-вулгарните думи за мъжки полов орган) е първите три букви от фамилно име – на мъже и жени (а също (мисля) е първите три букви от думи на руски, немски и френски езици) на руски, немски и френски езици. А аз мисля че е най-добре във всеки език да се махнат най-вулгарните думи (и по-слабо вулгарните – като за секс; мъже и жени блудници; за гърди, задни части и т.н) и най-силно вулгарните – като за полови органи. Относно употребата на думата „лудост“ по разни теми пиша- трябва да се знае, според разумни хора – нормален човек, не трябва да се присмива, да си прави шеги и т.н с хора, които са били лекувани в психиатрии, ходили на психиатър и т.н (а и много от хората (предимно мъже- може би предимно от гей мъжете- за които не знам дали могат да се променят или да осъзнаят грешния си път- дори и ако са ходили на лекар и т.н), които винаги са били на свобода или само и в затвор – са много по- агресивни, нередовни, опасни и т.н- от хората, които са били лекувани в психиатрии (а важното за хората, които са били лекувани в психиатрии и т.н- е да оздравеят и да се оправят, а не да стоят вечно в тях и прочие) и т.н). А с толкова страшни и садистични неща не трябва да се правят шеги и т.н. А определено (така аз мисля) психично болните и т.н хора в България и въобще по света – определено (така аз мисля) не трябва да бъдат наричани луди – а с някоя по-мека и прилична дума (примерна временно нестабилни, нередовни и т.н). Аз (а мисля, че и нормалните и интелигентни хора -независимо какви са етнически и т.н) мисля, че в цял свят трябва да отпадне съществуването на армии, танкове, оръжия, войски и т.н (а хората, които работят или са работили в подобни неща -трябва да си намерят други нормални професии). Не трябва в държавата ни (и въобще) да има дискриминация към инвалидите, лекуваните в психиатрии и прочие (а и техния брой може би е нарастнал в последните години)- а да не говорим какво е за тях и семействата им- не трябва хората чак до там да си губим човещината- важното е хората ако е възможно -да се оправят (ако е възможно по-бързо) и да се променят към добро….В книга притчи Соломонови в глава 19 в стих 29 пише „Присъди се приготвят за присмивателите, И бой за гърба на безумните.“; и в глава 17 в стих 5 пише „Който се присмива на сиромаха, нанася позор на Създателя му, И който се радва на бедствия, няма да остане ненаказан.“- така, че е видимо, че човек не трябва да се присмива и прочие със земетресенията, бедствията, физическото и т.н насилие (в какъвто и да е вид и по каквито и да е причини),садизми (дори казани на лъжа и/или на шега),психично болните, гейовете (и техни престъпления, гей проституцията, вулгарни изказвания и т.н), импотентните мъже, хората с увреждания и всякакви други хора с проблеми и т.н.
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки