Международният фестивал на късометражното кино представя филми за времето на прехода у нас
Автор: Десант
От 10 до 16 ноември 2014 г. в зала „Георги Баев“ на Културния център „Морско казино“ в Бургас ще бъдат представени 68 селектирани филма от последните четири издания на Международния фестивал за късометражно кино In the Palace („В двореца”).
„В двореца” е най-големият международен форум за късометражно кино в страната, представящ киноленти с дължина до 27 минути във всички стилове и жанрове. Той се провежда всяка година в края на юни в Балчик.
Всеки ден от 18 и 20 ч. в рамките на форума ще бъдат излъчени общо 12 блока с „къси“ филми, а входът за посещения е свободен за всички прожекции.
Откриването е насрочено за 10 ноември, като в този първи ден на проявата ще се прожектират български филми, посветени на проблемите на 25-годишния преход у нас.
В рамките на форума ще се проведат и дискусии между млади бургазлии и 30 доброволци, сред които има филммейкъри от четири европейски страни.
Сред заглавията, включени в програмата на филмовия фест, се откроява „Чест” на режисьора Павел Веснаков, предложен за номинация за „Оскар” и отличен досега с още много международни призове, сред които Голямата награда на най-престижния фестивал за късометражно кино в света в Клермон-Феран, Франция.
Ще видим и още родни заглавия, сред които игралният „Стерео любов” на Мартин Илиев, който спечели наградата за най-добър български игрален филм на последното, 12-о издание на „В двореца” , „Ботев е идиот“ на Боян Дарарев, „Добрият съсед“ - сценарист и режисьор Иван Митов, „Парафиненият принц“ на режисьора Павел Г. Веснаков, анимационните „Гостенинът” на Георги Дечев с приз от предходното издание на фестивала, Rew dey на Свилен Димитров, отнесъл голямата награда „Стоян Камбарев", и много други.
Третият филм на режисьора Павел Веснаков „Чест“ изследва образувалата се огромна пропаст между поколенията в България в периода на прехода и почти пълното разминаване в тяхното общуване, обременено от очаквания и премълчавания, обречено на неизказаност. Филмовият разказ е фокусиран върху Манол, пенсиониран генерал с консервативна ценностна система, и сблъсъка му с променилия се неусетно за него свят, нахлул внезапно в неговата кухня.
Една наглед банална житейска история представя и „Стерео любов“. Лентата разказва за млада двойка, отдавна загубила искрата на привличане и потънала в рутината на взаимоотношенията. Неспособни да се справят сами, двамата търсят последна надежда в един запис, който трябва отново да запали искрата между тях...
„Ботев е идиот“ провокира със заглавието си светостта на националните ни герои – Ботев, Левски, Каравелов, Раковски, Вазов и т.н. Посветен на проблемите в образователната система у нас по време на прехода, той извежда на преден план едно от нейните следствия - развитието на безкритично мислене, породено от твърде енциклопедичната структура на образователната система, която не стимулира достатъчно аналитичното мислене, а предразполага назубряне. И тъкмо то влиза в противоречие със сегашната действителност.
В „Добрият съсед“ четирима приятели са се събрали да играят карти в дома на главния герой на филма, когато съседката от горния етаж – възрастна и твърде изпаднала социално жена, моли да пренощува в жилището му, тъй като се страхува от пияния си съпруг. Това обаче започва да се повтаря вечер след вечер и младият човек – нейният съсед, търси начин да се отърве от неприятното според него присъствие. Неочакваният край на филма предразполага към сериозен размисъл за житейските ценности на нашето време.
Когато светът на Явор в „Парафиненият принц“ рухва, единственото нещо, което му хрумва, е да се срещне с най-добрия си приятел в квартала, в който е израснал – Ферти. Оставили се на леките вълни на отчаяние, двете момчета търсят така необходимата им утеха в бягството от реалния живот, потапяйки се в спомени и дрога.
Въпроси без отговори поставя филмът „Обедна почивка“ на Ивайло Минов. В обедната почивка двама приятели – строителни работници – се покачват на близкия покрив, обзалагайки се за размера на мистериозно съкровище, скрито там. Дали наистина са обрали банка или просто си фантазират?
Първият ден на форума е посветен изцяло на българското представяне. В оставащите дни ще могат да се видят най-добрите филми в късометражното кино от периода 2011-2014 г. и в афиша им са включени продукции и копродукции на творци от двадесет и осем държави.
Шеговито наричан от организаторите In the Burgas (по аналогия с „В двореца“), малкият, почти спонтанен форум, всъщност обещава големи имена от българското и международно „късо" кино. А амбицията е той да стане ежегоден и да разширява своята програма.