„Протести – 2013” недопуснат до „Златен ритон”, героите във филма не били парфюмирани
Автор: Веселин Максимов
Многоетажни дискусии предизвика придобилото популярност из културните интернет форуми острото възражение на автора на филма „Протести – 2013” Владо Трифонов до комисията на фестивала за документално кино „Златен ритон”.
Потресен от аргументите на журито, недопуснало до състезателната програма неговата творба, той публикува пълния текст на отказа и му отговори в изключително хаплив и остроумен стил.
Не ни е известно дали хората, до които е адресирана неговата реакция, са се стреснали изобщо, но ако видите 28-минутното филмче, ще останете изненадани от причините, на които се позовават те за своя отказ.
И понеже смятаме, че най-добре би било да прецените сами, ви предоставяме двете страни на скандала. Всъщност, скандал не е, защото освен в интернет и по едно-две предавания, темата остана някак си встрани от съвременния културен живот на България.
Ето мотивационното писмо на комисията по селекция на филмите за 21 фестивал за документални филми „Златен ритон”:
„Г-н Трифонов,
...Считаме, че във Вашия филм отношението на автора спрямо интервюираните герои е силно субективизирано и прекрачва етичната граница спрямо хората, които показвате.
Многократното използване на кадри, акцентиращи върху лицата (част от лицата) на интервюираните и по-специално – върху липсващи, изпочупени или златни зъби – е съзнателно използван кинематографичен похват, който отвлича вниманието на зрителите от това, което казват самите интервюирани и омаловажава техните изявления. Този похват силно изкривява общата картина и прави субективната гледна точка на авторите единствена и доминираща.
Това, заедно със смесването в едно на различни протести и контрапротести (граждански, синдикален и партиен), допълнително обърква посланието на филма...
Селекционна комисия: Олга Маркова Димитър Кабаиванов Надежда Маринчевска”
Очевидно за горепосочените аргументирали се в документалното кино не е нужно да бъде показана истината, а всички от кадрите да са правилно парфюмирани, сресани и с ослепителни усмивки на холивудски каубои.
Но, ето отговорът на автора:
„Уважаема селекционна комисия,
Запознах се с мотивите ви да включите документалния филм „Протести - 2013” в информационната, вместо в състезателната програма, и по този начин да го лишите от широка аудитория.
Пишете, че „отношението на автора е силно субективизирано”, защото показвало липсващите, изпочупените и златните зъби на героите във филма и така нарушавало етичните норми спрямо тях.
Драга комисия, длъжен съм да обърна внимание, че доброто документално кино не може да бъде друго, освен субективно. Колко субективно – силно, средно или слабо – е въпрос на авторовата чувствителност.
Без субективен поглед няма кино – нито игрално, нито документално. Тъкмо субективизирането прави реалността жива, въздействаща, многопластова и „документална”. Да, някои зъби във филма действително са „изпочупени, липсващи и златни”, както добре сте успели да забележите, и не могат да бъдат други.
Те са такива, каквито са, а „субективизирането” им чрез крупни планове не е за да бъдат омаловажени изявленията на техните притежатели, а тъкмо обратното – да бъдат разкрити в своята двояка естественост. (Добре е да се знае, че протестиращите не бяха излезли на улицата, защото имаха здрави зъби в устата, а защото нямаха.)
Пишете също, че този похват „силно изкривява общата картина и прави гледната точка на автора доминираща”. Позволявам си да напомня следното: доминираща е единствено реалността, която творецът е видял чрез своите персонажи и благодарение на тях.
Дали тази картина е „изкривена”, или „изправена” е въпрос на повече или по-малко грамотно възприятие. Колкото до твърдението ви, че смесването на граждански, синдикални и партийни протести обърквало посланието на филма, ще кажа: дами и господа, вие най-вероятно не сте били нито веднъж на тези протести.
В противен случай щяхте да забележите, че те са отражение на всичко, което се случваше и продължава да се случва в държавата ни. А то е точно такова: смесено и объркващо, гражданско-синдикално-партийно и циганско-турско-българско, и в това е неговият смисъл. Или неговото безсмислие – както предпочитате.
Искрено ваш,
Владо Трифонов”
Трифонов твърди, че „Протести – 2013” е наказан, защото показва неща, които не са за показване и го прави по такъв начин, че да се помни.
Можете да видите филма в сайта www.kultura.bg.