На 30 март Църквата почита преподобния светец и неговата "Лествица"
Автор: Десант
На 30 март Църквата почита богослужебно св. Йоан Синаит и неговата "Лествица". Това става и във възкресния ден на четвъртата седмица на Великия пост.
Преподобни Йоан Лествичник се подвизавал на известната от старозаветните разкази Синайската планина. Тя служела за убежище на християнските подвижници от средата на III век, укриващи се от гоненията; други били довеждани като пленници на сарацините. В IV век, когато гоненията срещу християните престанали, монашеството тук се утвърдило окончателно.
В околностите на планината Синай се намирали особено пустинни места, които били изключително удобни за уединено подвижничество, и в едно от тях (Тола) в продължение на много години се подвизавал Йоан Лествичник.
Свети Йоан дошъл на Синай на 16-годишна възраст, привлечен от славата на монашеския живот на синайските подвижници.
В своята пустиня преподобният прекарал четиридесет години (от началото на монашеството си, бел.ред.) в трудове, горейки от Божествена любов, непрестанно разпалван от нейния огън. Вече на 75 години, той бил избран за игумен на Синайската планина.
Преподобни Йоан управлявал светата обител на Синай не повече от четири години. Но кратковременното му управление било ознаменувано с твърде важно събитие: именно към това време се отнася написването на толкова известната и толкова забележителна творба, наречена "Лествица" (думата Лествица в превод на руски означава стълба), заради която и самият Йоан бил наречен Лествичник.
Целта на написването на "Лествицата" е да научи, че достигането на спасението изисква от страна на човека труд, самоотричане и усилени подвизи. Лествицата включва в себе си тридесет степени или подвизи: първо, очистване от греховната нечистота, изкореняване на пороците и страстите във ветхия човек; второ, възстановяване на Божия образ в човека. Към тях се присъединяват още няколко подготвителни степени или начални подвизи.
Съчинението било наречено "Лествица" както поради това, че свети Йоан Раитски желаел да получи именно такова ръководство, което да представлява "утвърдена стълба", която извежда желаещите към небесните врати цели и невредими, така и поради мислите на самия й съставител. "По мярата на оскъдния разум, който ми е даден - пише свети Иоан, - построих стълба за изкачване. След това нека всеки сам гледа на кое стъпало стои" (Слово 27, 30).
В предисловието към "Лествицата" смисълът на това название се обяснява така: "На стремящите се към това имената им да бъдат записани в книгата на живота, настоящата книга показва най-добрия път, по който да вървят. Защото, вървейки по него, ще открием, че тази книга безпогрешно води следващите я и несъмнено представлява утвърдена стълба от земното към небесното, и показва на върха й утвърждаващия се Бог..."