Той се смятал за дяволско дърво, защото под него седял сатаната
Автор: Яна Славянска
Здравината и жилавостта на дряна са го превърнали в символ на здраве и дълголетие. Не случайно сурвачката се изработва именно от дрянова пръчка.
В Странджанския край обаче дълго време дрянът се смятал за дяволско дърво и затова сурвачките се правили от круша, ябълка, дюля или липа. Украсата им била семпла, най-често просто се забелвала кората и с нея се оформяли причудливи „къдели" или пък върха на дървената пръчка се разцепвал няколко пъти, за да стане „рошав".
По форма сурвачката била във вид на пръчка или на клонка. Сурвачката пръчка, от своя страна, можело да бъди рогалка - с 2/3 рогчета на върха; може в горния си край да е зацепена и застъргана, а може и да е гладка. В трите случая, обаче, пръчката обикновено се нашарвала чрез плитка резба във вид на змиевидна спирала.
„В целия Странджански край се вярва, че под дряна седи дяволът. Това е така от времето, когато Господ и дяволът сключили облог помежду си кой от двамата може да притежава най-ранния годишен плод. Дяволът видял, че дряна цъфти пръв, избрал за себе си това дърво и седнал под него. Господ предпочел черешата и така спечелил облога (дрянът цъфти първи, но плодовете му узряват последни, б.р.). Доста дълго време населението от този район избягвало да седи под дрян, защото вярвали, че под клоните му се събират юди, самовили и таласъми" - обяснява Пламена Кирова, главен уредник на етнографската експозиция при Регионален исторически музей - Бургас.
По-късно и странджанци кандисали да си правят сурвачките от дрян и започнали да ги украсяват с разноцветни, но най-вече червени вълнени конци, панделки, пискюли, наниз от пуканки и сушени плодове, бобени зърна, червени чушки, малки кравайчета, везани кърпи, житен клас, златна или сребърна пара.
Червен конец се слагал за прогонване на злите сили и против уроки, червената чушка символизирала мъжкото начало, сушените плодове и пуканките присъствали като символ на плодородие и изобилие, а везаните кърпи - на сръчността на домакинята.
Според народните вярвания самата сурвачка има магическа сила, но тя е придобива, когато е в ръцете на сурвакарите. Затова е много важно сурвакарите да бъдат здрави, да имат чисто сърце и помисли, предупреждават етнографите.
„Когато сурвакат, сурвакарчетата изричат пожелания за здраве, плодородие и богатство, които се приравняват на благословии. Те трябва хем да удрят човека по гърба, хем да го гледат в очите" - уточнява Пламена Кирова.
Малко известно е, че след като свърши сурвакането сурвачката не трябва да се запазва. Тя се унищожава Но не се изхвърля просто така, а се унищожава отново по обредно-магически начин.