Новият Фолксваген ван на отчето, който безпроблемно е паркиран в зелената площ на парка - Снимки автора и Митко Димитров
23 Август 2009, Неделя
Отец Василий явно не знае или не се интересува как е постъпвал патронът, чието име носи
Дойдете вие, благословените на Отца Ми, наследете царството, приготвено вам от създание мира; защото гладен бях, и Ми дадохте да ям; жаден бях, и Ме напоихте... гол бях и Ме облякохте, Матея. 25:34-36.
Автор: Десислава Главева
Всяка година точно преди началото на Великия пост в православните храмове се чете този откъс от Евангелието за Страшния Съд. В него Христос говори за милосърдието и за нашето отношение към бедните, голите, босите, страдащите, боледуващите и затворниците. Той казва, че тези, които оказват милост на своя нуждаещ се ближен, ще бъдат благословени. Това условие за спасението ни е изложено на много места в Свещеното Писание съвсем категорично и без абсолютно никакви подусловия. Сиреч, за да се спасим, освен всички наши трудове, пости и молитви е абсолютно необходимо и милосърдно отношение към нуждаещите се.
Храм "Св.Троица" в парка на кс "Славейков", където служи отец Василий
Христовата заповед важи за всички християни. За епископите, монасите, свещениците и за миряните. Облечените в духовна власт са призвани винаги, когато могат да благотворят, сами да дават пример, както и да учат на милосърдие своите пасоми.
Преди време майка ми, (Царство й Небесно), тежко заболя и това я прикова на легло. Тъй като гледането на болен човек е огромно изпитание, читателите могат добре да си представят, в какво състояние се намерих. Средствата за осигуряване на нормалното й съществуване бяха недостатъчни и аз изпаднах в сериозно затруднение. За щастие научих за съществуването на една малка кухничка за бедни близо до храм „Света Троица” в парка на кс. „Славейков”. Когато отидох там за помощ, бях любезно приета и жените, които работеха в тази кухничка на доброволни начала ми обещаха съдействието си по всеки възможен начин. Не можете да си представите облекчението и благодарността ми, че можех да осигуря нормална храна на майка ми, дрехи и чисти чаршафи и не на последно място добра дума и съчувствие. До смъртта на майка ми аз редовно се ползвах от милосърдната дейност на тази кухничка.
Кухнята е в задната част, пристрани и не пречи на общата визия на църквата, затова милостивите жени се чудят защо му пречи
Познавам доста християни в това число и много свещеници. Без да виня никого ще кажа, че абсолютно никой не ни предложи помощ. Каквато и да било. Намериха се само тези добри жени от кухнята за бедни! Моят разказ обаче не е за тези, които не помагат, защото по една или друга причина, навярно са били възпрепятствани да го сторят. Думата ми е за тези, които целенасочено пречеха и продължават да пречат! Става дума за служещия в храм „Света Троица” свещеник Василий Симеонов. За този млад и амбициозен отец, който отскоро служи там, тази кухня, просъществувала близо 10 години и оказала помощ на толкова много хора, се оказа най-големият му враг и повод за безумни битки. Защото той с всички сили се опълчи против дейността на тази кухня.
Накрая, ако кметът и свещеничеството не обърнат лицата си към бедните, те може да се върнат и към тази кухня, недалеч от църквата
Наистина хората, които до скоро ходеха в тази кухня в по-голямата си част са бедни или нуждаещи се. Навярно са идвали и идват и тунеядци. Но ние не разполагаме със стомашна сонда, с която да отмерим, кой е гладен и кой – не. Ние приемаме на доверие думите на човека дошъл там, че наистина е гладен и жаден. Да изследваме до девето коляно така ли е или не – не ни е работа. Щом има храна, нека ядат всички, които са дошли. Ако те бяха сити, щяха да си стоят в къщи. Аз лично обаче съм виждала там сирачета, сакати, хора с психически проблеми, наркомани или изобщо такива, които трудно свързват двата края. Сред тях има и загубили апартаментите си, изгонени от близките си и клошари. Последните впрочем рядко се задържат за дълго, защото зимата много от тях измират поради студа и глада...
Христос ни е заповядал да помагаме на бедните. Повече от ясно е, че те няма да са много чисти, че ще бъдат с непривлекателен външен вид, че може да са жалки, дрипави или направо мръсни. Но ако биха били чисти, миришеха на сапун и одеколон, бяха добре облечени, щяха ли да имат нужда от помощ? Какво излиза накрая? Че чистите, спретнати, добре облечени и охранени християни се гнусят от тези, за които Христос ни е заповядал да отваряме шепата си и да проявяваме милосърдие? Това, меко казано, е странно разбиране за християнство. И не мога да разбера как такива „християни” четат вечер с чиста съвест покайната молитва от молитвеника, в която между другото се казва следното: „Прости ми, ако беден дойде при мене и го презрях!”
Веднъж в кухнята дойде млад мъж на около 30 години. Беше брадясал, не много чист и с поглед на бито куче. Каза, че бил от Разград, дошъл да се цани строител, но още не му било провървяло и втори ден не бил ял. Отишъл в храма за помощ при о. Василий, който вместо сам да му помогне, го пратил в кухнята да го нахранят! Дойде човекът и изяде две супи и половин хляб. Сит човек яде ли така? Получи и добра дума, а на изпроводяк – кутийка с тулумбички. Но остава въпроса, защо о. Василий не го нахрани, а го прати в кухнята, която иначе не може да понася.
Проблемът е, че той смята, че тя трябва незабавно да бъде съборена или в най-добрия случай затворена за вечни времена! Ще попитате защо? Ето ви и отговорът:
Според него такава кухня нямала място в двора на храма. Защото миришело, било мръсно, идвали много дрипльовци, имало плъхове, каноните го забранявали, жените доброволки не се изповядвали и причастявали при него, били разколнички, сградата била незаконна, храната им била с изтекъл срок на годност и... навярно има още, но и това не е малко. По-долу ще се постараем да отговорим на тези обвинения:
Отец Василий явно не знае или не се интересува как е постъпвал патронът, чието име носи. Св. Василий Велики, който сам е бил милостив и състрадателен човек е построил цял Град на Милосърдието, в което изградил приюти за бедни, болница, трапезария и други подобни. Освен това, той заповядал кухните за бедни да са ОКОЛО ВХОДА на храмовете, за да може на ВЛИЗАНЕ християните първо да видят бедните и нуждаещи се и да им окажат милосърдие, а чак след това да изпълнят и другите си християнски задължения! А при о. Василий е обратното – не стига, че кухнята е в задната част, но бедните нямат право и да минават през двора на храма, а трябва да заобикалят отзад, за да не пречат (?!). Много хора, черкуващи се в неговия храм и идващи в кухнята за помощ трябва да правят това тайно, защото той им е казал, че трябва да избират между кухнята и неговия храм!
Миризмата от кухнята не влиза в храма, защото климатиците му са от другата страна, а храмът не се проветрява през прозорците си. Впрочем и около храм „св. Иван Рилски” често мирише, защото в близост до него се продават дюнери, пици, има кафенета и прочие, но това не е пречка за християните. Мръсотията също не е проблем единствено на кухнята, от самия храм изтича мръсен канал в двора, но тази мръсотия явно не притеснява отеца. А като споменахме за дюнери, знаят ли бургазлии колко чисто е в бургаските заведения за хранене като тези за дюнери, баничарниците, сладкарниците, та дори и изисканите ресторанти? Май по-добре е да не знаят, ако съдим по данни от периодичния печат!...
Плъхове в кухнята също отдавна няма, но тъй като храмът е насред поле, сутерена на самия храм е пълен с тях. Обаче още не съм чула заради плъхове да се затварят църкви и манастири, които почти всички без изключение си имат проблем с тези гризачи.
Няма и канон, който да забранява в двора на храм да има кухня! Отец Василий злоупотребява с незнанието на хората и цитира измислени от него самия несъществуващи канони. Напротив, много храмове имат трапезарии, а в манастирите – специални кухни за монаси и поклонници наречени магерници, които разбира се, са в двора на самия манастир, а не на пет километра от него!
Жените доброволки могат да се изповядват и причастяват при когото намерят за добре, това е тяхно решение, над което о. Василий няма и не може да има власт! И не са разколнички, защото се черкуват в бургаски църкви и се изповядват при бургаските свещеници, сред които няма разколници.
Що се отнася до храната с изтекъл срок на годност: Дори „Червен кръст” храни бедни с храна с изтичащ или изтекъл срок на годност, но това е обичайна практика. Малко са бизнесмените, складовете или супермаркетите, които биха се лишили от все още продаваема храна, но човек, който никога не е просил, няма как да знае колко трудно се намира храна всеки Божи ден. А досега никой не се е оплакал от натравяне вече десет години!
Що се отнася до незаконната сграда, когато навремето тя беше построена от предишния свещеник о. Веселин Димитров, никой не смяташе, че един ден ще се налага да се узаконява кухня за бедни. Затова и формално не беше узаконена. Незаконни строежи има в цяла България, не виждам какво толкова като се прави на въпрос за една кухня за бедни! А и този пропуск може много бързо да се поправи от Общината при добро желание!
В Бургас има въпиюща нужда от социална кухня, но такава няма нито към един от храмовете ни. Има обаче паркинги и магазини. Говори се, че храмът в „Меден Рудник” щял да има кухня за бедни, но се питам, тогава защо съществуваща вече такава кухня пак към храм трябва да бъде затворена? Страшно е, че една такава малка кухничка за социално слаби се зловиди и то на православен свещеник, който непрекъснато подава донос след донос в ХЕИ с молба кухнята да бъде затворена и в Общината - да я съборят! А това е хубава и солидна постройка, която е срамота да се бута, защото ще бъде излишно разхищение! Нека отец Василий знае, че когато тази кухня бъде съборена или затворена, бедните няма да имат по-добра алтернатива от кофите за боклук! Е, ще им остане утешението, че тях поне ХЕИ не може да им вземе!
Що се отнася до каноните обаче има канон, който забранява на свещеници да въртят търговия и точно тук о. Василий сам пада под осъждане, защото има магазин в центъра на Бургас. Пред храма му пък спокойно сияе на слънцето чисто новият му скъп Фолксваген ван, има и новопостроена къща в едно бургаско село. Не искам да бъда разбрана погрешно! Нека си кара скъпата кола и живее в новата си къща. Нека дори се занимава с търговия. Само че ТОВА го задължава сам да бъде търпелив, снизходителен и отзивчив към елементарните нужди на бедните си събратя, нуждаещи се просто от паничка боб и парче хляб! Защото ако кухнята бъде затворена, тези хора тихо и със свити сърца наистина ще си отидат, преглъщайки сълзите си, за да не се върнат никога вече и така Христос ще бъде оскърбен не от друг, а от Свой служител.
Тук искам да отравя един апел и към самата Бургаска община. Кухнята трябва да бъде зареждана, а автомобили в парка не се допускат. Единственото изключение е за о. Василий. Но наскоро хулигани счупиха прозореца на втория етаж на кухничката и, макар че се намериха добри хора, готови да сложат нови стъкла, полицейските патрули в парка глобиха тези хора и сега няма кой да сложи нови стъкла, защото не било разрешено да се влиза с автомобили дотам. Трябвало да се вади разрешение от Обищната, която пък като в „Параграф 22” не желае да издава такова. Хубаво, но нали законите са за хората, а не хората - за законите! След като Общината освен да прави рок концерти и да пилее парите на данъкоплатеца за подобни лекомислени мероприятия, докато в града няма нито една социална кухня за бедни, не може ли поне да позволи на желаещите да помогнат със свои средства да стигнат дотам с колите си? Защото е странно, три денонощия на хората, живеещи в близост до Морската градина да им се потрошават главите със силни децибели, а в същото време да се грижи за комфорта на пет разхождащи се песа в малкия парк и да не допуска там да се влиза с коли до храма при това по уважителни причини! И ако това не е двоен стандарт!
Ето, социалният министър Тотю Младенов изяви готовност да отпусне пари на общините за изграждането именно на кухни за бедни. Това би могло да бъде добър пример и за бургаските кмет и общинари. Стига наистина да забелязват хората с проблеми около тях, както казваха, че ще правят в своите предизборни кампании.
Криза е. Беднотия, безработица, мизерия за много хора по цял свят, за много хора и в нашата страна. Ала все ми се струва, че кризата тръгва преди всичко от сърцата ни, преди всичко от душите ни, затова и преля от тях в целия ни живот. И докато тия наши сърца издигат каменни стени между себе си и другите, кризата няма да свърши. Защото едва що завършила една, ще дойде друга. И следващият път някой от нас може да се окаже до кофите за боклук!
Значи все питаме защо църквата не благотвори, а когато го прави - държавата пречи. Ето и тук - защо сградата била незаконна?! Е какво да прави църквата тогава? А видно е, че и сред самите свещеници има такина, които се хващат за същото.
Чудесна статия, но и аз съм възмутена от защищаващите отчето В асилий толкова просташки!
30
20.10.2013 21:02:48
1
0
Интересни и показателни са коментарите на именуващите се християни - авторката била за психиатрията, нямала деца, била луда и т.н. Това ли е начинът да защитите "бедния наклеветен "отец"? Като ругаете като хамали? Или пък пък той са защитава сам? Във всеки случай това са недостойни и гнусни коментари и няма как да бъда убеден, че са справедливи. Не и казани по този начин.
С уважение към авторката: Ивайло Тодоров
29
ВАЛЕНТИН
13.12.2012 12:05:09
1
1
Права е г-жа Главева! Уважаема г-жо Главева,възхищавам ви се! Много се радвам,че и създадохте,заедно със съпруга ви отец Божидар Главев сайта "Бъди верен". Аз искам да кажа,че в днешно време повечето от свещениците,не им пука за стадото! Аз живея в София,ходя по църквите и знам ,какво е дебелоочието,наглостта и алчността на свещениците! В църквата Св.Неделя(гр.София)има много касички,сред които има каса"Кухня за бедни".За голямо съжаление ,хората пускат пари,дават своята лепта,та църквата да помогне на нещастните и гладните,ама уви!!!! Едиствената църква в столицата,където има действаща кухня( тя е била създадена преди 10-15 години и от тогава работи!)и се предоставя топла и питателна храна за бедни ДВА ПЪТИ СЕДМИЧНО е в квартал Дървеница-църквата св.великомъченик Георги Победоносец! Според мен драги читатели и коментатори,трябва ли да си ИСТИНСКИ ПРАВОСЛАВЕН ХРИСТИЯНИН,АКО БЪДЕШ СЛЯП ЗА МЪКАТА НА БЕДНИЯ И СИ ЗАТВАРЯШ ОЧИТЕ ЗА НАГЛОСТТА И БЕЗРЕДИЕТО В ЦЪРКВАТА,КОИТО ДОПРИНАСЯТ ПОВЕЧЕТО СВЕЩЕНИЦИ И МИРЯНИ,КОИТО ПОДКРЕПЯТ ТЯХНИТЕ ДЕЛА????!
28
zori kostova
22.11.2012 16:53:50
2
1
otec vasilii e nai dobriat 4ovek koito poznavam cialata statia e otvratitelna samo kleveti
27
varu
31.07.2012 12:36:43
0
1
Не се сърдете на Главева, тя просто е болна. Знам, че никой не може да се сети от какво! Да напишеш статия, която с мъка четеш до край и то не заради друго, а да видиш до къде може да стигне простотията на психясъл човек. Е то граници няма, но все пак! В нея твърди, че имала лични проблеми, но те май са личностнови. Тая за една чорба се продала, за което няма лошо, то по хората ходи. Чудя се по скоро защо е решила и си е позволила да клевети свещеника и още повече да навлиза в личното му пространство. Като се замисля върху този въпрос изплува само един отговор - болен мозък. Друго, което прови впечатление в статията, е че с лека ръка е нахвърляла твърдения, които просто са отхвърлени при извършените проверки от компетентните органи. Явно е ходила до с. Драчево, ц ц ц ц ц. И всичко се върти около една чорба. Плява, чора, клевети и пак отначало, ей върви се лекувай Главева, че погледенш утре поискали да съкратят и психиатриите. ПОБЪРЗАЙ
26
попадия
05.03.2012 06:09:32
1
0
Г-жо Главева, това, което сте написали и показали е недостойно за презвитера. Аз също съм съпруга на свещеник и знам как живеят те, прекрасно знам и проблемът с тези "кухни за бедни". Статията и снимките са признак не само на лош вкус, но и на липса на възпитание.
25
Георги
18.09.2010 19:19:48
1
1
Отец Василий е много добър човек. Аз лично го познавам и съм кореняк Бургзлия. Тази статия е пълен майтап поради простата причина че тази кухня е толкова мизерна че не знам как някой не е починал от храната там. Ако от органите на ХЕИ направят проверка на тази "кухня" със сигурност собственика ще отнесе солиден акт!
24
Иван
19.10.2009 14:06:31
1
1
Кухнята къв БЧК е смешка. Хората получават по една малка паница ядене и парченце хляб. А в св. Атанасий няма и няма да има кухня за бедни! Ало, Бургазлията, лъжеш като дърт циганин! Освен това ти откъде знаеш за "богатството" на о. Веселин? що те видиш това на о. Василий? Ей, ама, много сте жалки, вие преялите! Говорите така щото не сте на хала на бедните хора! Прасета такива!
23
василена
17.10.2009 12:34:00
0
0
Какво общо има каноничното положение на о. Веселин с бедните? Нима храната може да "се набутва" в канони? ОСвен това, ако кухнята е обида за бедните, липсата й тогава какво е? За мен това би било по-голяма обида! Но, разбира се, отец Василий и компания сядат всеки ден на масата по два пъти, нали? Какво ще ги е еня за бедните!
Конфликтът избухна преди месец, когато отец Василий Симеонов спря електрозахранването на двуетажната постройка разположена в двора на храма в парк „Изгрев”. Там от години, без документи за собственост и строителни книжа, се помещва „кухня за бедни”, ръководена от отец Веселин Димитров. Електрическият кабел на постройката минава през храма и е отрязан по време на санирането на църквата през септември.
„Данните са, че сградата е незаконна. Прокуратурата не може да разпореди едно противозаконно действие, в смисъл да бъде захранена такава сграда с ток. В случая няма престъпление, има административни нарушения, които следва да бъдат установени по административен път, а не чрез прокуратурата”- каза днес районен прокурор Димо Маджаров.
21
Бургазлия
04.10.2009 21:00:36
0
0
Основателят на тази „социална кухня” свещеник Веселин,по чиято поръчка авторката пише тази статия, е много спорна личност и през годините доста се е поизложил.Може би защото тя живее в село Горица и не е наясно със славата на този свещеник сред бургаската общественост или по някаква друга причина, но с тази статия тя заблуждава читателите на този независим вестник за същността на проблема с тази кухня.
За редица нарушения свещеник Веселин преди няколко години е освободен от клира на Сливенска епархия.
Когато най-накрая е назначен някъде, само месец след назначаването му във Врачанска епархия, той отново е изгонен.
Въпреки сърцераздирателната история, разиграна на един уж православен сайт с обвинения и извинения за миналото му във Врачанска Епархия факт е, че никой вече във Врачанска Митрополия не иска да чуе за него. Защо ли ?
Как този свещеник, който не служи никъде, се издържа и наема PR агенция, която разпространява тази новина из всички медии ?
Може би неслучайно е снето доверието на Сливенския Митрополит Йоаникий в него и в ”социалната му кухня”.
В крайна сметка тази кухня не е към храма, не е на православната църква. Тя е личен проект на бивш свещеник към храма, който за нарушения е освободен от клира на епархията. Построена е незаконно и то на чужд имот, в случая общински и не спазва никакви санитарно-хигиенни изисквания.
Нима ако този свещеник наистина искаше да направи нещо за десет години той не би могъл да я узакони и тя да е с по-различен вид .
Самите привърженици на „социалната кухня” признават, че храната се приготвя със продукти с минал срок на годност. Не е ли това обида за бедните?
Дали тази социална кухня не е само параван за събиране на дарения от името на Българската Православна Църква, които се изразходват без всякаква отчетност ?
Май има неща, които защитниците му упорито премълчават и подминават с думите,че настоящото църковно-канонично отношение на о. Веселин няма никакво отношение към функционирането на кухнята”.
Законите са еднакви за всички.
Нека обществените институции да си свършат работата и да се даде категоричен отпор срещу всякакви псевдопроекти, не отговарящи на никакви изисквания
В Бургас вече има истинска социална кухня по егидата на БЧК, финансово подпомагана от Общината. Там няма храна, приготвена от продукти със минал срок на годност и всеки който има нужда, може да се обърне към нея.
Но тогава нали незаконната социална кухня ще стане излишна, а събирането на дарения за нея невъзможно?
Има нещо гнило в този плач за бедните, които уж нямали алтернатива.
Оказва се, че има. И тази алтернатива засега е в Бургас на ул.Оборище 95, а скоро и към Храм „Свети Атанасий” в съседния комплекс Изгрев.
20
Don Road Runner до НеЧитател
25.09.2009 08:51:48
0
0
Много сте забавен. Пропуснал съм да напиша, че Don Road Runner на суахили означава Санчо Панса! Анимацията е много поучителна, трябва повече да гледате и свалете розовите очила.
19
Десислава Главева
19.09.2009 11:51:49
0
0
Не съм заслепявала хората, а им предложих един проблем и всеки сам ще реши къде е справедливостта. И откога се дават венци за жестокосърдието? Такова нещо няма в Евангелието, Детелина. Но пък там има думи за милост и състрадание.
18
detelina
19.09.2009 04:45:01
1
0
dano ti se otvoriat ochite,desislava,i vidish kolko si zaslepena i kolko hora uspia da sublaznish v nezdravata si spravedlivost. a inuche, tova sa venci za otec vasilii, nali znaesh?
17
Десислава Главева
17.09.2009 19:32:48
0
0
Не бъдете недобросъвестна, Виктория. Никъде не сме подвели читателите си. Никъде не сме твърдяли, че кухнята е законна, тъкмо обратното. Но при добро желание тя лесно може да се узакони. Обаче не алинеите и параграфите ви притесняват вас, а самото съществуване на кухнята, защото отказвате да видите, че в нея ходят бедни хора. Ако пък наистина ви притесняват само алинеите и параграфите, съветвам ви да преразгледате вярата си.
Нямаме нищо против о. Василий, а неговото отношение към беззащитни хора. Нямаме против храмът му да е пълен, да кара колата си и да има къща било на един, било на два етажа. Имаме против обаче сит човек да взема последният залък от устата на беден. Става дума за принципен въпрос!
16
Виктория
15.09.2009 11:07:24
0
0
На въпрос на Вашия главен редактор, кметът днес на пресконференция е отговорил, че кухнята е незаконна и трябва да бъде съборена. Бих искала да помоля за коментар от Ваша страна по този въпрос!
А като читател и гражданин на тази страна настоявам за извинение към Вашите читатели, които бяха подведеи!
15
Виктория
14.09.2009 11:26:33
0
0
Много би ми било смешно, ако не беше жалко!
Да снимате гащите на хората е постижение в журналистическата мисъл, за което всеки би ви завидял!!!
Но...толкова... Само едно се чудя, защо вместо злобата, която явно всеки таи в себе си( аз за себе си знам, че имам злоба и гняв), не вземем да се помолим за смирение? Защо не отидем до храма и да поискаме прошка, че сме завистливи? И горделиви? И защо благодарим толкова рядко???
И още нещо-аз ходя сравнително рядко в храма, в който служи отец Василий, но го снимам всеки път...Мога да покажа колко е "празен" храма...Само ми кажете как да кача снимки
14
НЕчитател
08.09.2009 13:50:22
0
0
Признавам, че не чета "патриотичния" ви вестник, но явно е трябвало да попадна на тази статия, защото имам какво да кажа по въпроса.
Но първо искам да напиша нещо до Don Road Runner:
Пиша първо до теб, защото много ме дразнят неграмотните хора и това "койоте", което си написал направо ми избожда очите. Опитваш се да се правиш на интересен ама ограничи се до гледането на анимационни филмчета (което определено ти се отдава). Явно не си чел "Дон Кихот" и не си почитател на испанския език, но прякора don quijote означава точно това - дон Кихот.
Що се отнася до "статията" на г-жа Главева или по-скоро постоянното повтаряне на едно и също нещо: Г-жо Главева, някак си си личи, че има лично отношение, даже някаква нотка на отмъщение с това, което сте написали. Съжалявам, че не мога да Ви го кажа лице в лице и ми се налага да използвам коментарите тук. Но важното е, когато започнете да пишете за нещо (или да оплювате някого, в което май Ви бива) да проверите фактите, а не да пишете излиянията си, водена от първична емоция, злоба, завист.
1. От снимката си личи какъв палат ще бъде "новостроящата" се къща на отец Василий... моля Ви, не бъдете жалка. Отидете и попитайте всеки един от жителите на селото и ще разберете, че къщата е на повече от 10 години и човекът я стяга малко по-малко. Защо не написахте причините, поради които е бил сменен предшественика на Василий, а се заяждате заради тази къща? Попитайте някоя от жените в кухнята и те ще ви кажат, нали сте много гъсти...
2. Що се отнася до колата - кола, която дори не е купена нова, а все още се изплаща. Все пак човекът има 4 деца. С какво да ги кара? И тук издишате.
3. И тъй като вече ми омръзна да пиша ще Ви кажа още само едно - храм "Света Троица" и фондацията на отец Веселин "Света Троица" не са едно и също нещо. Пиша го неслучайно. Вие си вадете изводите и се ровете.
P.S. Сегашният вид на църквата е плод на иключително и само доброволен труд. Тъй като някак си предчувствам, че Вие и/или зам. редактора Севдалина Пенева някак си ще направите и от тази муха слон. Все пак не сте журналист, а да Ви позволят да излеете всичката тази помия - няма да е само на доверие май.
В един форум за вестника четох, че "журналистическото им перо е много пиперливо и само с факти пишат, а не празни приказки" ... Щеше да е смешно, ако не е жалко.
13
Венцислав Каравълчев
04.09.2009 20:16:17
0
0
Интересно, в официалната медия на БПЦ - Църковен вестник бр.102, в статия озаглавена: "Енорийски център при храм "св. Троица" в Бургас" пише, че кухнята има благословението на митр. Йоаникий. Да не би на някого паметта да изневерява? Освен това, написаното там за основателя на кухнята о. Веселин Димитров е само в превъзходна степен. Колко е дистанцията между "Осана"и "Разпни го"?
"Скоро се разчуло и започнали да идват все повече и повече гладни. Нуждата от кухня станала неотложна.
Получили благословение от митрополит Йоаникий, разрешение за строеж от Община-Бургас и построили кухня, а после и малък офис над нея."
Цялата статия:
Енорийски център при храм "Св. Троица" в Бургас
Когато отец Веселин Димитров идва в храм „Света Троица” през 1997 г., в парка наоколо все се скитали бездомни несретници, които по неволя често посягали и на оскъдните подаяния в храма. Служителка от храма всеки ден заделяла от вечерята на семейството си, за да нахрани някой гладен. Тогава решили да направят нещо по-сериозно: тя донесла печка „Раховец” от вкъщи, отецът - кухненски шкаф, събрали посуда и започнали да готвят под колонадата на храма по една тенджера боб, картофи... каквото успеят да набавят. Скоро се разчуло и започнали да идват все повече и повече гладни. Нуждата от кухня станала неотложна.
Получили благословение от митрополит Йоаникий, разрешение за строеж от Община-Бургас и построили кухня, а после и малък офис над нея. Отецът инсталирал там стария компютър на сина си, привлякъл млади ентусиасти и започнали да издават малки брошури с най-необходимото, което трябва да знаят енориашите за живота на Църквата. След като добили кураж, започва да излиза и вестник „Православен Бургас”.
„Голяма е нуждата от религиозно образование. Хората са невежи в областта на духа, объркани от суеверия”, споделя отец Веселин.
Над 30 броя от вестника са излезли досега въпреки финансовите затруднения на енорията.
Веднъж о. Веселин открива в една изоставена полуразрушена къща шест деца в окаяно състояние. Прибрал ги, окъпали ги, нахранили ги... наел апартамент и настанил сираците там. Оттогава се грижат за тях и за деца, които идват от Дома за сираци в село Сигмен. Те са на възраст над 19 г. - прехвърляни са от едно сиропиталище в друго. Смята се, че щом са достигнали пълнолетие, вече могат сами да се грижат за себе си. Но тези деца, макар и със средно образование, нямат здрав, оформен характер, нито подкрепата на близък човек. Работодателите гледат на тях с недоверие и лошо око или в най-добрия случай ги наемат за тежък физически труд. Тук, в храма, те намират среда от съпричастни към тяхната съдба хора. Подпомагат ги в ежедневните им нужди, в търсене на работа или в обучението им...Междувременно помагат в кухнята и дейността на центъра, учат се на труд и отговорност
„Най-добре е сами да си изкарват хляба, да се чувстват полезни. На никой не му е приятно да зависи от чуждите подаяния”, категоричен е отецът.
Преди време прави опит да уреди с общинската управа децата да се грижат за парка, но не успява. Сега са устроени на работа в цех за производство на палети. Голямото му желание е да разработи изоставеното помощно стопанство на поделение на МНО край Бургас. Планува да направи там комуна с малки апартаменти, където сираците и социално слаби ще могат да работят и живеят.
Единствените средства, които правят възможно реализирането на социалните програми на Енорийския център, са храмовите доходи и частни дарения, а нуждаещите се са много.
Кухнята е предназначена приоритетно за бедните от квартал „Славейков” - енорията на храма, но никога не връщат гладен.
„Някои злоупотребяват, но по-добре да нахраним десет хитреци, отколкото да отпратим един, който е наистина в нужда.
Парите са малко, но търговците от зеленчуковата борса ни дават продукти - каквото ни остане го консервираме за зимата. Подпомагат ни също добри хора от магазин „Сара” и обект 1005 на „Хляб и хлебни изделия”... При добра воля всеки може да задели шепа зеленчуци или къшей хляб, а това са няколко гладни по-малко в града.
Гладът прави хората агресивни, озлобява ги и твърде скоро попадат в графа „социално опасни”. От една страна, обществото отхвърля най-слабите си членове, те пък от своя страна, отхвърлят законите на обществото - кому е нужна тази война!”
В Православния център се събират добре запазени дрехи, обувки, играчки... Разпределят ги сред бедните, пращат и на здравни и социални заведения от страната, обърнали се към тях за помощ. Приземието на храма са превърнали в склад и преразпределителен пункт.
„Сблъсквал съм се с такива човешки трагедии! Сираци, изоставени, самотни хора, инвалиди... Знам, че не можем да помогнем на всички, но това не е оправдание за бездействие.”
Да нахранят гладните, да облекат бедните и да се погрижат за нуждаещите се не е единствената грижа на хората от енорийския център. Всяка неделя освен неделно училище за деца се организира вероучение и за младежите от социалните домове. Целта е чрез запознаването с нормите на християнския живот и усвояването им да се даде шанс на тези деца да познаят Бога, да станат по-добри, морални и отговорни личности, да имат шанс да градят живота си в страната ни.
„Ако родителят, който ги е създал и е бил отговорен пред Бога за израстването им във вярата, ги е изоставил, трябва ли и ние да постъпим така? Тези деца имат нужда от вяра дори повече от израсналите в нормални семейства; да знаят, че Бог ги обича, че е близо до тях, че винаги е готов да ги изслуша и да им помогне, да облекчи болката им; да знаят, че не са сами.”
Според отец Веселин бедността не е оправдание за бездушието - при добра воля всеки може с нещо да помогне. Има много хора, които са готови да дават според възможностите си дрехи, посуда, играчки, храна, пари...Има и такива, които са в крайно тежко положение. Църквата като институция е само посредник.
„Ние преразпределяме благата между имащите и нямащите, между желаещите да помогнат и нуждаещите се”, казва той.
Отец Веселин възнамерява да построи нощен приют, в който бездомниците от града ще могат вечер да хапнат по една супа и да преспят на топло. В приземието ще разположат склад с провизии и удобства за консервиране, трапезария за около 100 човека, а на първия етаж кухня и спални за около 60 човека - мъже и жени. Ще осигурят и постоянен подслон за самотни майки и пълнолетни сираци останали без покрив, които ще помагат в стопанисването на приюта, в почистването, подреждането на спалните, в прането на чаршафите и покривките, ще помагат в кухнята и т.н. За свой пример свещеникът има дейността на свети Василий Велики.
„За да се построят толкова сиропиталища, приюти, трапезарии, работилници, някой е дал пари. Богати, а вероятно и по-бедни са заделили средства, за да се устрои този „град на милосърдието”, но най-напред свети Василий сам е дал пример за добра воля, за състрадателност, милосърдие, всеотдайност.
Вратата на свещеника винаги трябва да е отворена, а на масата му да има хляб за някой гладен, тогава и миряните ще го подкрепят в усилията му да помага.”
Александра КАРАМИХАЛЕВА
12
detelina
04.09.2009 16:09:04
0
0
Кога за последно бяхте на служба, хора, криещи се зад псевдоними?
Кога за последно запалихте свещ в храм "Света Троица" - гр.Бургас?
Ако имахте поне мъничко любов в сърцето си, ако наистина сте християни, бъдете обективни и откровени.
Ако наистина познавахте отец Василий, вие никога не бихте говорили за него с тези думи.Ако се черкувахте в храма, щяхте да знаете, че на всяка служба той е препълнен.
11
Don Road Runner
03.09.2009 17:28:29
0
0
Цитат по дон Койот: "Аз не искам,
когато отивам в храма да ме посрещат наркомани,
пияндурници и просто калпазани."
Койоте, като много се надявам това да не сте вие о. Василий. Защо въобще посещавате храма? Ходете на бизнес партита, на матинета, там няма вероятност да се сблъскате с наркомани и несретници. Що за християни сте останали в този храм?
...Христос като видя блудницата извика я и се обърна към тълпата - хвърляйте и бой докато мърда, така постъпи и с кръвотечивата като едновременно четеше на висок глас книга Йов и много се гнусеше от образа на Йов описан в него... така ли четете написаното в Библията? Не ви е срам чистоплътковци [devil]
10
Мирянин
03.09.2009 17:19:17
0
0
Кога митр. Йоаникий ще вземе мерки и ще ни лиши от присъствието на подобни жестоки и тесногръди свещеници като о. Василий? Не може в град като Бургас да бъдат назначавани хора от кол и въже. Енорията му е празна, кого лъжете? Нормалните хора избягаха и се преместиха в църкви като св. Атанасий, св.св. Кирил и Методий, св. Иван Рилски, св. Богородица. Владико, вземете мерки - да не се налага да вземат такива енориаршите...
9
don quijote
27.08.2009 17:17:03
0
0
Ох, пак ли ти, не съм отрицание на целия свят, а само на лъжите в него. Ако на вас ви харесва да ви лъжат в очите, на мене това никак не ми допада. Не ми допада да се пишат сърцераздирателни статийки за мошеници и калпазани. Ами другите наши клети братя дето се трудят като роби и не се оплакват и сополивят като авторката Главева. Защо тя не казва цялата истина, а се опитва да ни заблуждава като овце. На вас може всичко тава да ви харесва, но на мене ми е притивно. Това е. А литературни мераци нямам. Толкова много хора пишат днес, че всякакво изкуство вече девалвира.
8
ох, пак ли ти
27.08.2009 16:54:50
0
0
don quijote, убиваш ме, честно. Ти си самото свежо отрицание на целия свят и на всички автори на вестник Десант. Кажи нещо позитивно, ама да е по така, пък може и да те вземат да пишеш при тях. Усещам, че това ти е неосъществената мечта.
7
don quijote
26.08.2009 13:28:35
0
0
Не прави чест на г-жа Главева да петни честта на един колега на неийния съпруг. Не е вестникът мястото за подобни "дяволски" дела. Тази кухничка съвсем не е цвете за мирисане. Там се събират наркомани, пройдохи, престъпници и всякаква измет, чието място не е в двора на един храм. Като толкова се е запретрисала Главева за подобни човечета да се захване и да си нпарави една кухничка пред Община Бургас, да се разсополиви и да храни "бедните" си братя и сестри, докато другите подобни като тях се трепят от сутрин до здрач да изхранят себе си и децата си. Това е смешен плач и няма никаква логика за подобна гнусна статийка. Аз не искам, когато отивам в храма да ме посрещат наркомани, пияндурници и просто калпазани. Това е. А факта, че отец Василий има къща и кола е съвсем в реда на нещата. Нима един свещеник с четири деца би трябвало да е клошар, да спи на палатка и да яха магаре из енорията си? Да не забравяме, че именно отец Василий и съпругата му първи реагираха на гнусните "уроци" по сексология, които се преподаваха в ТОХ-а на Бургас от г-жа Мара Костадинова. Даже Милен Цеветков направи предаване за това развращаване в училищата. Защо г-жа Главева не пише за това, а скрива този факт. Аз не съм я видял тя да застане и да се бори за нещо подобно. Привет на Отец Василий на блългарсите свещеници, които са се превърнали в удобно боксова круша, в една панацея за комплексите и за амбициите на доста болнички хора у нас. Г-жо Главева, не ни пробутвайте подобни гадории занапред. Много ви моля.
6
бургазлия
25.08.2009 17:04:58
0
0
Не мога да си обясня защо отец Василий притеснява, или по-точно казано, иска да ликвидира кухнята за бедни при храм "Св. Троица"-Бургас. Ако някой има разумно обяснение, нека го сподели!
Би трябвало нещата да стоят другояче: предстоятелят на тази енория не само да покровителства кухнята за бедни, но и да обгрижва духовно хората в нужда отишли там, както подобава на православен свещеник!
Мисля, че презвитера Десислава е написала тази статия добросъвестно, в защита на кухнята, а не от завист, както пише един от коментиращите.
Да се надяваме, че този проблем ще бъде уреден скоро и то по най-добрият начин!
5
Дидо
24.08.2009 19:24:09
1
0
Мога да кажа че фотографа ви не става,ако искате да злепоставите човека снимайте направо друга къща,за да може като я гледат хората и да си кажат-Брей тоя поп наистина е богат... Каква е тая барака дето сте я снимали,ами аз вместо да му се назлобя, аз го съжалявам човека,че живее там,и то с четири деца.
4
дежурния редактор
24.08.2009 17:36:40
0
0
Мирянино, християнино или отче Василий, насвяткал първите два коментара. Не съм просветен човек, но имам очи и душа да прозра, че не е боголюбиво това, което си написал по адрес на Деси Главева.
Тя повдигна въпроси, които малцина искат да чуят и цялата статия е всъщност една молба да не се затваря кухнята за най-бедните и най-изпадналите в това и без друго объркано общество.
А ти, вместо аргументирано да и кажеш с какво пък толкова тази кухня ти боде очите, я засегна на тема деца. Мислиш сега, че си велик, "божи" човече, като си я жегнал там, където смяташ че най-много я боли. Аз пък се чудя, в кой кръг на ада ли ще се пържиш само за тази целенасочена злобна изцепка? Наистина ли си повярва, че си над Бог? Така ли ви учат в семинариите?
А църквата в Горица не я бъркай. Там просто хора вече не останаха, ако не се броят англичаните в полуобезлюденото село. Но "попадията" и мъжът й са там, въпреки всичко. Не са зарязали малцината, за да търсят богат храм в многолюден град, нали?
А, да! Казвам се Севдалина Пенева. Но не прочетох твоето име.
3
Крум Валентинов
24.08.2009 15:01:24
0
2
Нашето свещеничество е отблъскващо. Това, което е написано по-долу е от отец Василий. Този мерзък жалък тип. Моля ви в следващия брой покажете и частния му магазин, а ако от архиерейското наместничество мълчат и не го накажат, потърсете кмета Димитър Николов. Той наистина е християнин и ще помогне за кухнята. Убеден, съм че знае за проблема. Поздравявам автора на тази статия Десислава Главева, много ме разчувства, ходя понякога в тази църква и зная, че написаното е вярно.
2
християнин
24.08.2009 14:04:08
0
0
Странно е как попадия Десислава чете св. Евангелие по дяволски. За мен това е чиста проба ЗАВИСТ от нейна страна.Знам , че о. Василий има четири деца , а попадия Десислава нямат нито едно, о. Василий храма му е пълен с християни и не ги побира, а в село Горица където служи мъжа и почти няма хора . Много могат да са причините предизвикали тази завист, но от всичко това се вижда , че попадия Десислава и нейния съпруг са изпаднали в голяма и тежка прелест /самоизмама/ .Бог да ги вразумява!
1
мирянин
24.08.2009 09:35:39
0
0
Дяволска е статията, която е написала г-жа Главева.
Да оклеветиш един достоен свещеник,без да си наясно с нещата е изключително гнусна и непристойна постъпка особено за жена на друг православен свещеник.
Пази Боже сляпо да прогледа !