Историческият музей „Искра“ в Казанлък съхранява над 100 автентични женски бижута от ХІХ век от личната колекция на изкуствоведката проф. Ана Рошковска
Автор: Десант
Над 100 автентични женски накита от ХІХ век от личната колекция на изкуствоведката проф. Ана Рошковска съхранява Исторически музей „Искра“. Тя ги е събирала, докато обикаля из всички краища на България във връзка със своите изследвания върху културните влияния между Европа и Балканите.
След нейната кончина през 2010 г. съпругът й Теодор Попов дарява колекцията, показвана преди това в българското посолство в Ню Йорк, на музея в Града на розите.
В навечерието на празника на жената 8 март за ценните бижута разказва Венелина Илиева, уредник в отдел „Етнография” на ИМ „Искра”, пред сайта zakazanlak.bg.
По думите й, те носят ценни послания - не защото разкриват модата по онова време, а преди всичко тъй като показват обичаите и традициите в българското общество.
"През ХVІІ и ХІХ век в традиционната народна култура накитите са натоварени със защитни функции на жената като продължителка на рода" - изтъква Венелина Илиева.
Тя уточнява, че жените задължително носят на главата си везана кърпа, ризите са избродирани на китките, чорапите също са везани около глезените – така граничните зони на женското тяло с външния свят са защитени от лоши погледи с кода на народната шевица.
"На шията са герданите и пендарите, отново около бродираното гърло на ризата. Пафтите на коланите пък събират двете половини на тялото. И всичко това не е просто суета и показност, а красив начин да се предпази жената като продължителка на рода от зли погледи и помисли.
Накитите задължително са метални, за да звънят, като по този начин привличат мъжкото внимание. В зависимост от вида на метала – злато, сребро, мед, бронз или месинг, се показва социалният статус на тяхната притежателка, а везаните кръстчета в шевицата и нагръдните икони сочат религиозната й принадлежност" - посочва етнографката.
Именно такива автентични бижута от средата и края на ХІХ век – мънистени колани с пафти от месинг, трепки с естествен камък карнеол и следи от позлата, поставяни на забрадката, за да пазят от лоши погледи, обеци, нагръдни икони от олово с цветен емайл, филигранен кръст - събирани по време на дългогодишните изследвания на проф. Ана Рошковска, се съхраняват днес в музей „Искра“.
Заедно с това във фонда му се пазят и лични бижута на изкуствоведката – красиви кехлибарени огърлици и гривни, икона на Мадоната от Междугорието, амулети във формата на конче.