В Странджа се изпълняват обичаи за предизвикване на дъжд и плодородие
Автор: Яна Славянска
"Народът ни е смятал, че не само момите са били заплашени от това, да бъдат отвлечени от змей, имало е опасност и хубавите момци да бъдат похитени от някое от вълшебните същества, обитаващи нашата народна митология – Змеица Златокрилица или пък самодива. За това, на Светла сряда след Великден, се играе обредната игра Мара Лишанка", пише в своя интернет блог нумеролог №1 на България Ели Маринова.
Обредът, който е широко разпространен сред рупците в Странджа, има за цел също така да осигури напоителен дъжд и богата реколта, да предпази посевите от градушка, болести и бродници.
Обичаят се изпълнява от моми и ергени и е със силно изразена брачна символика. Мара Лишанка пък наричат обредната кукла, която символично бива "грабена" от ергените, подобно на отвличането на мома за невеста.
С обредни песни момите отиват на мегдана, разделят в две редици, хванати за ръце. Момите от двете редици започват песен диалог с девойката, която държи куклата: „Маро и Лишанко,/ говедар те люби./ Ще дойдеш ли да го вземеш?/Скоро ли ще дойдеш?“. А Мара Лишанка им отговаря: „Ще дойда.“
Така диалогът продължава, като момите си подават куклата по ред.
След хороводните песни и припевки, близки до тези на ладуването, момите и ергените обикалят нивите и накрая шествието спира при реката, където пускат обредната кукла във водата - своеобразно жертвоприношение за предизвикване на плодородие, а левентите се хвърлят да я спасяват.
„Често съм се питала защо куклата се нарича Мара Лишанка, а не Змеица Златокрилица?!" - споделя Ели Маринова и пояснява, че от една страна, названието Мара идва от името на демоничния дух Мора, беда, а Лишанка – от славянската дума „лих“, лош дух. „В приказките Лихо е висока, грозна и кривогледа жена, която носи само беди, нещастия и смърт" - подчертава нумероложката.
От друга страна, край созополското село Веселие се извисява на 218,7 м връх Мара Лишанка. Той е наречен на името на девойка, която се противопоставила на волята на турците, маскирана като бунтовник, и била убита на едноименното възвишение. Според легендата, беят заповядал да разкъсат ризата на този юнак и да видят какво смело сърце носи. Тогава видели, че това е жена и всички турци ахнали и побегнали, крещейки, че това е лишан (белег, знак).