Заради фундаменталното си значение за българското кино единственото държавно киностудио иначе е в списъка за забрана за приватизация
Автор: Десант
Единственото държавно киностудио „Аудиовидео Орфей“ е под угроза от изчезване. Съдбата на студиата ще се решава в понеделник, 11 декември, от българския съд в дело, в което някога приватизирано държавно дружество за производство на капачки претендира собствеността върху
единствената земя, предоставена от държавата на „Аудиовидео Орфей“ и на която се създава киноизкуство.
Студиата е основана през 1995 г. от един от най-големите български режисьори и научни иноватори Въло Радев, автор на любими на българската публика филми като „Крадецът на праскови“, „Цар и генерал“, „Осъдени души“, „Адаптация“. Принципал на дружеството е Министерство на културата.
„Има реална опасност това дружество да спре да съществува. 30-те декара могат да бъдат загубени, както са загубени над 400 дка от земята, която е апортирана в „Аудиовидео Орфей“ след загубата на киноцентъра. Киностудиото е на практика с национално значение - единственото държавно студио, което зад гърба си има 30 български игрални филми, дигитализирани, реставрирани и субтитрирани на шест езика и за глухонеми хора. Заради фундаменталното си значение за българското кино „Аудиовидео Орфей“ е в списъка за забрана за приватизация.
Дружеството е и единственото, което има опит в дигитализация и реставрация на нематериално културно наследство. Няма друга такава организация с подобен опит, това е културна институция, в което младите хора правят своите стъпки в киното. Нека не го губим, защото то е на държавата и на всички нас!”, обясни на специална пресконференция в БТА днес Павел Павлов, изпълнителен директор на „Аудиовидео Орфей“.
На срещата с журналисти, за да изразят подкрепата си,, присъстваха известни културни дейци и представители на гилдията, сред които актьорите Христо Мутафчиев, председател на Съюза на артистите в България, Стоян Цветков, както и Радослав Марков, международно признат специалист по дигитализация на аудиовизуално изкуство.
В спорния имот, за който се води дело от години, са съсредоточени всички студия, визуален архив от филми и креативни дейности. Касае се за 30 декара, които държавата преди близо 30 години е предоставила за българска култура и за създаване на аудиовизуални продукти. Тогава с решение на Министерски съвет се преценява, че в центъра на София няма място индустриално производство на капачки и то е преместено в Кричим, като съществувалата тогава фабриката е задължена да предаде собствеността на тогавашния Комитет по културата, днес Министерство на културата.
През 90-те години на миналия век фабриката за капачки е приватизирана. През годините собствениците на завода се променят неколкократно. Фирма, която е настоящ собственик, претендира, че предоставените преди десетилетия за кинопродукция 30 декара не са на българската култура и изкуство, а са частни и нейни.
Теренът се намира в широкия центъра на София, в непосредствена близост до Интерпред и ако се отнеме от „Аудиовидео Орфей“, бързо може да се превърна в поредния огромен жилищен комплекс. Подобно място за българското кино и култура едва ли повече ще може да бъде отредено.
Съдът на първа инстанция отсъжда, че имотът не е собственост на „Аудиовидео Орфей“, като заключава, че описаните актове на държавни органи, с които е предоставен имота за база за създаване на аудиовизуални произведения и това предназначение дори е отразено в регулационния план, не представляват актове, с които се предоставя собственост.
Понастоящем делото се намира на втора съдебна инстанция и е налице реална опасност първоинстанционното решение да бъде потвърдено и имотът да бъде безвъзвратно загубен не само като собственост на „Аудиовидео Орфей“, но и като единствена съществуваща материална база за създаване на ново българско кино и за съхранение и на създадения вече кин фонд.
„Ако не се реши проблемът, ще сложим голям кръст на българското аудиовизуално наследство и всички филми и предавания, които знаем, ще изчезнат. Ще бъдем вероятно единствената държава, която си е зачеркнала по такъв начин архива. Съдбата на „Орфей” е част от този пъзел, който държавата не иска да реши”, каза на пресконференцията специалистът по дигитализация на аудиовизуално изкуство Радослав Марков.
Ще бъде загубена възможността и за дигитализация, реставрация и съхранение на националния филмов фонд по Плана за възстановяване и развитие, предвиждащ финансиране на стойност 68 милиона лева. „Аудиовидео Орфей“ има капацитет и компетенции да реализира проекти по Плана, но само ако продължи да съществува.