С решителни действия и политическа воля цар Теодор Светослав (1300-1322) слага край на т.нар. татарска хегемония
Автор: Проф. Пламен Павлов
В своята „История на българския народ“ (1943 г.) известният наш историк проф. Петър Мутафчиев отсъжда: „След десетилетия на безначалие, раздори, престъпления и кървави междуособици, държавно разпокъсаният български народ трябвало да преживее и най-голямото унижение, каквото съдбата могла да му поднесе – да види на престола на Асеневци един татарин..."
Проф. Мутафчиев не е нито първият, нито последният учен, който възприема като факт „царуването на Чака“, син на могъщия татарски хан Ногай. В научни изследвания, справочници, енциклопедии трайно се е наложило виждането, че през 1299-1300 г. български цар е именно Чака. Преди години показахме погрешността на тази постановка, а нашата интерпретация беше възприета от специалисти по темата, вкл. от доц. Красимир Кръстев, автор на монография за династията Тертеровци, и проф. Александър Узелац, познавач на татарската „Златна орда“ и автор на изследване за Ногай.
И все пак, нека припомним събитията в България в края на XIII – началото на XIV в., които остават слабо познати на широката публика.
След смъртта на цар Иван Асен II България изживява един от най-тежките периоди в своята история. Основният фактор за отслабването на доскоро могъщото царство е влиянието на татарската „Златната Орда“, появилата се през 1241-1242 г. нова „суперсила“ в Източна Европа. Въпреки усилията на царете Константин Тих Асен (1257-1277), Ивайло (1277-1280) и Георги I Тертер (1280-1292), заплахата не е преодоляна, напротив – с възцаряването на Смилец (1292-1298) т.нар. татарска хегемония във вътрешните дела на България достига своя апогей.
С други думи, тезата за заемането на царския престол от Чака изглежда логична. В основата ѝ е разказът на византийския историк Георги Пахимер:
„Туктаис (Токта) стана господар и тохарското (татарското) племе мина под негова власт. А малцина останаха с Чака, сина на Ногай… Чака нападна земята на българите (...) и не без основание, защото имаше за жена дъщерята на (Георги) Тертер. Той взе със себе си брат й Светослав и заедно с него пожела да подчини българите. Светослав спечели с дарове симпатиите на българите и, като имаше Чака за господар, с него заедно завладя Търново. След това Светослав за малко остана спокоен (…), нахвърли се върху зет си и като го нападна коварно, предаде го на сигурни стражи. По-късно го удуши в затвора с помощта на юдейски палачи...“
Цялостният анализ показва, че по отношение на България византийският историк допуска съществени пропуски и грешки. Той не знае почти нищо за цар Смилец, а съпругата му е представена като „Смилцена“ („Смилецовица“), макар тя да е племенница на тогавашния византийски император Андроник II... Пропуските на Пахимер могат да бъдат коригирани с данните на тогавашните арабски автори.
„Златната орда“ е обект на подчертан интерес в „презморския“ Египет, управляван след 1259 г. от т.нар. мамелюци. След като завладяват черноморските степи в днешна Украйна и Южна Русия татарите продават хиляди кумански пленници по робските пазари. Египетските султани купуват стотици роби, които превръщат в свои войници, наричани „мамлюци“. И, както неведнъж е ставало в човешката история, в „един прекрасен ден“ мамелюците извършват преврат, давайки една куманска по произход династия на древната държава в поречието на Нил…
И, което е още по-важно, за Египет „Златната орда“ е стратегически съюзник срещу татарска империя на хан Хулагу и неговите наследници в Иран. Създава се своеобразна политическа „ос“, наричана от някои учени „Кайро – Сарай“ (татарската столица на Волга), с която Византия и България са принудени да се съобразяват.
Египетските летописци Байбарс и ан-Нувайри разказват за войната между Ногай и Токта, вследствие на която Чака „… избягал в земята на българите. Нейният цар и владетел бил женен за родственица на Джека (Чака), който се укрил при него, но неговите приближени се събрали и казали: „Този е враг на Токта и ние се опасяваме, че той, научавайки, че (Чака) е избягал при нас, ще ни нападне със своите войски, а ние не сме в състояние да му се противопоставим...
Тогава царят го затворил в своята крепост, наречена Търново, и съобщил за това на Токта. Токта заповядал да го убият и онзи го умъртвил в годината 700 от Хиждра (16 септември 1300 - 5 септември 1301 г. от Р.Хр.).“
Разбира се, не Теодор Светослав е женен за „родственица“ на Чака, а обратното, но това не променя нещата по същество.За египетските хронисти на царския престол в Търново идва Теодор Светослав, а не Чака, за когото приоритет е властта в самата „Златна орда“.
Румънският нумизмат проф. Ернст Оберлендер-Търновяну показа, че Ногай е сякъл монети с арабски и гръцки надписи, върху част от които е изобразен заедно с Чака като съвладетел. Такива сече и самият Чака. Върху арабската им „версия“ Ногай и Чака носят титлите „хан“ и „султан“! Ногай е имал правото на титлата „хан“, тъй като е кръвен потомък на Чингис хан. Способен военачалник, той заема водещи позиции в „Ордата“, същевременно изгражда своя „държава в държавата“.
Привикнал да превръща върховните ханове в свои марионетки, Ногай среща решителното противодействие на Токта. През 1299 г. близо до днешния град Одеса метежният сепаратист е разгромен и умира от раните си. Чака се опитва да запази бащиното си наследство, дори да завземе върховната власт в цялата „Златна орда“.
Управлявайки тиранично, той влиза в конфликт със своите роднини и военачалници, които преминават в лагера на Токта. Победен, Чака търси убежище в България, смятайки да даде реванш на своите врагове. Негов съюзник е Теодор Светослав, който отначало е заложник в двора на Ногай, а по-късно, както изглежда, владее на част от Добруджа под опеката на Ногай и Чака.
Когато Чака и Теодор Светослав потеглят към Търново, царица „Смилцена“ и нейният малолетен син Иван напускат столицата. Те търсят закрила от деспот Алдимир („Елтимир“), който владее Подбалканската област с център Крън – средновековното име на днешния Казанлък, както бе показано от проф. Николай Овчаров. Макар да е чичо на Теодор Светослав, Алдимир е зет на „Смилцена“, като има и свои амбиции...
Отначало столичното болярство отказва да приеме „неканените гости“, но „даровете“ на Теодор Светослав „отварят“ портите на Търново... За цар е коронясан Теодор Светослав, когото Чака възприема като свой васал. Патриархът и част от болярите смятат Светослав за авантюрист и марионетка на Чака. И са прави – присъствието на татарския бунтовник поставя страната пред заплаха от страна могъщия Токта.
Според арабските хронисти към България потеглят татарски войски. В тази сложна ситуация Теодор Светослав с твърда ръка се разправя с опозицията, а патриарх Йоаким е обвинен в предателство и екзекутиран – „хвърлен от крепостната стена“, както пише Пахимер.
И все пак, новият цар намира начин да се освободи от нежелателното присъствие на Чака. Токта е удовлетворен от елиминирането на неговия кръвен враг. Нещо повече, според някои известия възнаграждава българския цар с правото да администрира някогашните български земи до Днестър и крепостта Белград (дн. Белгород Днестровски, Украйна), въпреки че върховната власт над днешна Бесарабия и Дунавската делта остава на „Златната орда“.
През 1300–1301 г. в Търново се разразяват драматични събития, при които Теодор Светослав, поемайки опасен за страната риск, възвръща бащиния си престол. С отстраняването на Чака и постигането на договорености с Токта е поставен край на т.нар. татарска хегемония във Второто българско царство – кардинална промяна, открила пътя към стабилизацията на държавата, към нарастването на нейната политическа и военна мощ.
В крайна сметка, със своята решителност и политическа воля цар Теодор Светослав е заслужил мястото си на един от емблематичните държавници на средновековна България.
Чрез "Европейска харта за регионалните или малцинствените езици" Унгария признава 2 румънски езика: обикновен литературен/стандартен румънски (Romanian) и бояшки/баяшки (Boyash). Бояшки е същото както признатия от Хърватия бояшо-румънски обаче без хърватизми а с унгаризми, тоест архаичен румънски с унгаризми.
Languages covered
https://rm.coe.int/november-2022-revised-table-languages-covered-english-/1680a8fef4
Румъния няма проблем с това, за разлика от казус с Украйна която беше признала молдовски език като отделен от румънския.
След дълготраен натиск от страна на Румъния понастоящем Украйна повече не признава молдовски език, а нито молдовците като етнически елемент, въпреки че има доста хора които са нейни граждани и жители които се декларират за етнически молдовци!!!
Защо няма Румъния проблем с Унгария?
Понеже няма териториални претенции към Унгария.
Напротив, Унгария има териториални претенции към Румъния (Седмиградско/Трансилвания и други земи); не знам колко официални са те обаче обикновените унгарци определено искат част от Румъния да стане унгарска територия. Може би и при тях има учебници по история в които пише нещо от рода: "Румъния е откраднала Трансилвания от нас". Това би означало поне полу-официални претенции.
Но да се върнем на Румъния.
Румъния няма повече териториални претенции към Унгария.
Старата представа за идеалната Велика Румъния от края на 19. век и началото на 20. век включваше и днешната унгарска територия, разположена източно от р. Тиса до днешната румъно-унгарска граница.
Тази представа присъстваше в стиховорението "Doina"/"Дойна" на най-великия румънски стихотворец Михай Еминеску където първите стихове бяха:
https://miscarea.net/doina-varianta.htm
"De la Nistru pan'la Tisa
Tot romanul plansu-mi-s-a"
=От Днестър до Тиса//всичките румънци са оплаквали пред мене
В наше време обаче идеалната Румъния е онази Велика Румъния която е съществувала от 1920 д0 1940 г, в рамките на която не е влизало нищо от днешната унгарска територия. Това включваше обаче Южна Добруджа и няколко парчета земя от днешна Украйна.
Това е причината за натиска на Румъния върху Украйна и опитите на Румъния да притисне България да признае национални малцинства (включително и особено румънското), въпреки че във Франция и Гърция същто така държавната филозофия е че няма национални малцинства на нейните територии.
Да, има доста баяши в Унгария (няколко десетини хиляди хора) обаче в сравнение с етническите унгарци които са няколко милиона те са нищо. Не могат да направят демографски проблеми за Унгария от които Румъния да се възползва. Може би в далечното бъдеще, поне 100 години от днес броя на бояшите ще достигне онзи на етническите унгарци обаче това не е много окуражавщо за румънците.
Освен това, както вече споменато Румъния няма повече териториални претенции към Унгария.
По-долу има пример от текст на "бояшки език": molitva "Отче наш" изписана с хърватски правопис:
Tata nostru, se jesci pa nour!
Numilje tov sa svancasci!
Vina am cara ata!
Fija voje ata kum pa nour asa sa pa pamnt!
Pita nostra danju astas,
sa jarta nji daturjilje nostri kum
sa noj jartanj daturasilor anostri,
sa nu nji ansirka ku njimik,
Numa skoci nji dam rou!
Това е облика на стандартен румънски:
Tatal nostru ce esti in cer
Sfinteasca-se numele tau
Vina imparatia ta
Fie voia ta in cer ca si pe pamant
Paine noastra da-ne-o astazi
si iarta datoriile noastre
cum si noi iertam datornicilor nostri
Si nu ne incerca cu nimic
Numai scoate-ne din rau