Плач за пенсия


Плач за пенсия
09 Декември 2010, Четвъртък


Заглавието над думите, които ще прочетете не се опитва да наподоби несръчно Пенчославейковското „Сън за щастие”. То е естествен резултат от една сутрин на автора, в която поради някакво изключение не беше изскочил от вкъщи по тъмно, за да отиде да репортерства.

 

Въртях сутрешните блокове на „всички национални телевизии” и смаяно гледах как



Автор: Веселин Максимов maximov@desant.net

„видни български естрадни творци” се изреждаха да плачат жалостиво, че за тях пенсия няма. Нещо си гръмнало, архивът изгорял и сега нямало да вземат пари. Те по принцип си вземали, де, ама имало опасност да стане еди-какво си. Сред тези икони на попмузиката, наричана през светлия социализъм „естрада”, зърнах и виден рокаджия, лидер на легендарна банда, сами се сетете коя. Основната теза беше „веселили сме народа, дали сме си живота и здравето за него, а сега така и така е възможно да се случи”. Седмица след това ми се обади изумен приятел, покани ме у тях и с треперещи пръсти ми пусна албумът „Пеем за нашето време”. След него и „София пее за Москва”. И след тях още няколко...

 

Познайте! Всичките страдалци, тез герои на социалистическото изкуство, се раздаваха в старите, удобно забравени плочи. С революционен плам пееха за „Болшевик, верен син на морето”, „в Москва и София, двата мавзолея”, „партизански пътеки бродят из душата”, „Девня, пристан нов, на събудения ден”...

Нали ви е ясно, че за всички тези дивотии са се давали грешни пари – някой е писал текста, друг е правил музиката, аранжимента, после е имало записи, Балкантон е произвел виниловите носители, които продават се, не се продават, стабилно число от тях задължително се изкупуват от културно-масовите отдели на предприятията, за радост и мехлем душевен на трудещите се.

 

Същите изпълнители след това са обикаляли на твърд хонорар цялата земя, като една човешка длан, за да веселят народеца и му прокламират безумните си тъпотии, естетически вкус да му създават. Вярно, че всеки трябва да уважава работата си и да я харесва, ама партийна полюция да наричаш „изкуство” си е жив гьонсуратлък. Хайде, всеки иска хляб да яде и сирене (ако може). Дейв Уекъл, например, е свирил на Мадона, Ерик Кар от КИСС е поправял печки. Харисън Форд е бил дърводелец, а Шон Конъри хамалин. Да сте виждали, обаче, да тръбят наляво и надясно, че това е било изкуство?

 

Кои титанични творци оплакват сиротната си съдба, всъщност?

„Хората, които пълнеха зали, в момента не смеят да излязат от вкъщи”, видях да каканиже с гробовен тон „културна репортерка” от телевизията, родена много след печалния залез на горепосочените светила и със сигурност не чувала нито едно тяхно епохално изпълнение, „пълнило зали”.

Загледайте се в трагичната кохорта и ще видите доста интересни екземпляри – майстори на хитове, излъчени веднъж по телевизията, по Първа програма, на Нова година; специализирани в поздравителни концерти по заводи и фабрики; певци на детски песнички, превърнали се в конферансиета по абитуриентски балове; крадци на световнопризнати песни, залепили им безумни български текстове и с тях едва добрали се до плоча „Пулсиращи ноти”...

Защо ли не сте чули Васил Найденов да мънка за изгубен стаж за пенсия? Лили Иванова? Нека са живи и здрави, преди си пееха, сега си пеят, не се оплакват от липса на участия и си държат статута на истински местни светила в поп музиката.

 

(Светъл пример в кръга на шегата: Бисер Киров е на същата възраст като оплакващите се, но и през ум не му минава да търчи от телевизия на телевизия и да реве. Той, човекът, си е напипал пазарната ниша и громи печалбите в бившия братски Съветски съюз. Където отдавна вече е обвеян с митична слава, ако не вярвате, питайте някой познат руснак)

 

И изобщо, примери за неоплакващи се артисти, бол. Георги Калоянчев играеше до вчера, на количка на сцената. Неговата наборка Стоянка Мутафова май още поиграва. Стефан Данаилов още свети и грее, макар и да е станал четворен на снага. Илка Зафирова не е спирала в театъра. Забележете малко по-младите от тях, когато ги поканят в някой по-нормален нов филм, как хвърлят сянка върху новоизгрелите некадърници, които казват „запуашвам”, „вуак”, „миуо” и са по-зле и от осморазреден игралец в мексикански сериал.

 

„Дали сме толкова на хората, времето ни захвърли и се подигра с нас”, е лайтмотивът на уплашените за пенсионния си стаж „певци, изпълнители и въобще хора на изкуството”, както гъгнеше с блеещ глассец гореспоменатата репортерка.

 

Че то с кого от нас не е?



В категории: Коментари , Горещи новини

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки