Софийският апелативен съд решава за претенциите на имамите
Автор: Камен Колев
Апелативният съд в София на 24 октомври гледа делото по казуса за правоприемствеността на мюсюлманското изповедание и местните вероизповедни мюсюлмански общини. От съдебното решение зависи ще придобие ли Главното мюфтийство собственост върху Куршум джамия в Карлово и двете джамии Фатих Мехмед и Ахмед бей в Кюстендил.
Хората от тези два града готвят протест в столицата. На съдебното заседание ще присъстват кметовете на двете общини Петър Паунов (Кюстендил) и д-р Емил Кабаиванов (Карлово). Най-малко за 90 имота в цяла България претендира Главно мюфтийство, по информация от съдилищата у нас. Става дума основно за някогашни джамии, повечето от които са превърнати в исторически музеи или са паметници на културата. В Карлово например, ходжите искат собствеността и върху част от имот в центъра на града, зад читалище „Васил Левски”, където някога е имало джамия, но тя отдавна е съборена.
Съдебните искове, заведени от мюфтийството, предизвикаха вълна от протести в цялата страна. Някои съдилища прекратиха делата до постановяването на съдебен акт, с който да се уважи или отхвърли казуса за правоприемствеността на мюсюлманското изповедание и местните вероизповедни мюсюлмански общини. Такъв бе случаят в Кюстендил. Там делата бяха спрени, тъй като по този казус Софийски градски съд отхвърли правоприемствеността между двете институции.
Определението бе обжалвано пред Софийски апелативен съд. В Карлово обаче съдът се произнесе в полза на мюфтийството. Окръжният съд в Пловдив реши да върне Куршум джамия на мюсюлманите, което отключи мощна вълна на обществено напрежение и протести. Това съдебно решение също се обжалва.В Разград претенциите са за джамията Макбул Ибрахим паша, която е паметник на културата, а в момента е и обект на археологически проучвания. Сградата не функционира като джамия от миналия век. В Гоце Делчев искът е за единствената джамия в града – Караджа паша, която също е паметник на културата.
В столицата мюфтийството иска сградата на Археологическия музей, където някога е била джамията Махмуд паша. То посяга ръка и към църквата „Свети седмочисленици“.
Съдебни дела за три „вакъфски“ имота текат във Варна, а в близкото село Езерово претенциите на мюсюлманите са за медресето и местната джамия. И двете сгради не се използват от 1955 г.
Емблематичната сграда на Безистена е обект на апетитите на мюфтийството в Ямбол. Имотът е паметник на културата, който представлява единственият покрит пазар у нас от времето на османската епоха. Три имота са предмет на спор и в Пловдив - някогашната турска баня „Чифте хамам”, която отдавна функционира като Музей на съвременното изкуство, за терен от 100 декара, където са турските гробища и парцел до Съдебната палата. Искът за бившата Ташкюпрю джамия, която от години работи като ресторант, вече бе отхвърлен от съда.
В Стара Загора претенциите са за старозагорската Ески джамия, известна още като Хамза бей джамия. Сградата, която е Музей на религиите, е построена през 1409 г. и от 1927 г. насам е паметник на културата.
Съдебните дела във Враца са за джамия, която функционира като природозащитен и туристически център. Имотът е от ХVІІІ век, паметник на културата и архитектурата от национално значение.
Мюфтийството си иска и някогашната дупнишка джамия, която е била турски конак и затвор. Впоследствие сградата е обявена за паметник на културата и работи като картинна галерия. Имамите водят съдебни битки и за три исторически музея у нас – в Кърджали, Видин и Самоков.
Народният гняв срещу антиконституционната ДПС и дирижираните от нея мюфтии се разраства. Още една вълна от протести се очаква тези дни. На 27 октомври, когато ще се открие първото заседание на 43-то НС, жителите на Кюстендил, Дупница, Габрово и Ямбол твърдо са решили да попречат на известният като Бат Сали народен представител Александър Методиев от Самоков да се регистрира
Турците да върнат земите на Тракийските бежанци и кръста на църквата Света София във истанбул Те са поробители какви земи имат и как ще докажат че са техни . Ама като знам нашите управници ще си намажат зад-----ците и ще се надупят на турците със кеф [helloween]
2
Насо
30.10.2014 15:29:58
0
0
Поробителите нямат право и на педя земя, защото са били поробители! Изклали са толкова народ, за да си присвоят земята му, превърнали са милиони хора в роби, пък сега с претенции.Тая земя е напоена с българска кръв и ничия друга! Значи е българска. Не са донеслри от някъде си кръв, да я поливат тук.Тук са рязали глави и тук е текла кръвта на българи, те са били на собствената си земя!
Тодор Живков беше прав - кръгом и обратно!
1
Саладин
25.10.2014 07:04:16
0
0
А за това защо никой не ока бе, "патриоти" ниедни!!!!!!!!! [cruel]
https://bivol.bg/imot-muftiistvo.html