На процеса в Пазарджик ключовият свидетел Николай Панков даде ценни
показания
Автор: Десант
ВПазарджик продължава вторият процес за разпространяване на радикален ислям у нас. Този път акцент в обвиненията срещу 14-те подсъдими е пропагандирането на идеите и символите на терористичната организация „Ислямска държава” (или ДАЕШ, както е абревиатурата от арабското наименование на ИД).
Въпреки това, делото не се гледа в Специализирания наказателен съд, а отново в Пазарджик, който е напът да се превърне в първия български град, където е забранено носенето на бурки.
Новината от поредното заседание на съда по делото срещу Ахмед Муса и 13-те му поддръжници произведе ключовият свидетел Николай Панков, бивш висш служител в Главното мюфтийство.
„130 нелегитимни имами с дипломи от арабския свят проповядват политически радикален ислям у нас. Всички тези нелегитимни имами са отказали да получат допълнителна квалификация в България, защото не признават друго обучение, т.е. то се счита за грях, харам, поради простата причина, че те вече са добили върховното познание”.
Това заяви под клетва Николай Панков, чийто разпит продължи повече от три часа. Според добре запознатия с делата на мюфтийството свидетел, трансформирането на исляма у нас е започнало след 2005 г., когато начело на мюсюлманите застава Мустафа Хаджи – сегашният главен мюфтия. Панков бе категоричен, че на практика споменатите 130 имами извършват политическа дейност, проповядвайки основите на една политическа доктрина.
Формалното обяснение е, че тази политическа доктрина на радикалния ислям се изгражда през салафизма, тоест през връщане към корените. В случая наистина се използва ислямската терминология, но й се придава съвсем друго значение – на господстваща религия, която се бори със съществуващия държавен и демократичен ред, обясни Николай Панков от свидетелската банка в съдебната зала.
Съгласно неговите думи, характерен белег за това е изолацията на последователите на тази идеология. Друг знак, наложен от „Ислямска държава” и сектата „Мюсюлмански братя”, е външният вид: мъжете са с бради и без мустаци, жените – тотално забулени. В Корана няма такова изискване. Според Свещената книга жените трябва да са покрити до китките и глезените, да не им се виждат ушите и косата, но лицето е открито. Белег на политическия ислям е също пълната изолация на жените от обществения живот.
Всъщност надали някой в България си е мислел, че в страната може да се осъществява религиозна дейност сред мюсюлманите без знанието и санкцията на всесилното Главно мюфтийство. Всеизвестни са и добрите отношения на мюфтиите с религиозни институти в Саудитска арабия, която щедро кани и обучава имами от България, а намира и други начини да финансира самото мюфтийство.
Свидетелските показания на Николай Панков обаче са особено ценни, защото идват иззад стените на самото мюфтийство и нарушават обета за мълчание, който спазват самите имами и техните религиозни водачи.
Общо броят на свидетелите, които прокуратурата в Пазарджик е поискала да бъдат разпитани по делото срещу 14-те подсъдими за разпространяване на идеите на терористичната групировка „Ислямска държава“, е 48. Адвокатите на обвиняемите също ще настояват за изслушването на свидетели, подкрепящи защитните им тези. На практика следващите 4-5 заседание на съдебния състав ще бъдат изцяло посветени на разпитите на свидетели.
Междувременно съдът отхвърли искането на адвокатите на девет от подсъдимите за по-леки мерки за неотклонение. В момента на 12 от тях е наложено „задържане под стража“, а двама са пуснати срещу подписка и парична гаранция.
Съдията аргументира отказа си, изтъквайки че в събраните по делото материали не са налице нови обстоятелства, които да обуславят искането за промяна на наложената мярка в по-лека, но пък все така е налице реалната опасност подсъдимите да извършат престъпление или да се укрият.
Припомняме, че процесът в Пазарджик започна в края на февруари. Подсъдимите са от Пазарджик, Пловдив, Асеновград и смолянското село Старцево. Те бяха задържани преди малко повече от година при спецакции на ДАНС и прокуратурата. Техен ръководител е пазарджишкият имам Ахмед Муса, който вече има осъдителна присъда по предишното дело за проповядване на радикален ислям, религиозна омраза, верска нетърпимост и подстрекаване към джихад.
От обвинителния акт, който е над 160 страници, става ясно, че войнстващият проповедник е надградил формално религиозната си дейност и с пропаганда на идеите и методите на „Ислямска държава”. Тази отровна за душите и умовете на мюсюлманите смес е била разпространявана в джамии и молитвени домове в Пазарджик, Асеновград, Пловдив и на други места в Родопите.