Оцеляването на (не)познатия Яворов


Оцеляването на (не)познатия Яворов
30 Януари 2020, Четвъртък


Едно мнение за новооткритите документи и стихове на поета

Автор: Борислав Гърдев

Прочетох с внимание „Непознатият Яворов. Новооткрити стихове и документи на Пейо К. Яворов“. Томът го дължим основно на Христо Павлов, открил и съхранявал найлоновия цветен плик  с Яворовото наследство, и на доц.д-р Милкана Бошнакова, приела, разчела, проверила автентичността и помогнала , заедно с Георги Зъбчев, за издаването му.

Аз приемам авторството на документите от Яворов и не искам да гадая тяхната съдба през последните 108 години. Удовлетворен съм, че те са попаднали в сигурни ръце и са публикувани, за да влязат в научно и творческо обращение.

Допускам, че оцеляването им има едно логично обяснение – след 23 октомври 1912 г. те са носени от самия поет от Неврокоп през Кавала, в които Яворов е кмет , избран съответно на 17 и 27 октомври с.г. до София. Вероятно престояват в неговата квартира на ул. „Раковски“ №136, откъдето на 30 ноември 1913 г. попадат в централата на ВМРО по изричното настояване на Тодор Александров пред бившия първи съпруг на починалата Лора Каравелова  доктор  Дренков.

Чел ли е Александров откровението  на Яворов до него и защо другите писма и требвания не стигат до адресатите им , си остава и досега пълна мистерия. Най-вероятно стремително променящата се обстановка в страната предопределя тяхната съдба –  да останат съхранени и неизвестни за широката публика.

Яворов е в столицата до обявяването на Междусъюзническата война на 16 юни 1913 г. като единствен легитимен и официален представител на ВМРО, след това за кратко е на фронта при Кочани, но по настояване на Тодор Александров се връща обратно в София. Поне до 29 ноември 1913 г. – нощта, в която се самоубива съпругата му Лора Каравелова, той продължава да води интензивен обществено-политически и културен живот.

Новооткритите документи недвусмислено доказват, че той не престава да пише стихове след 1910 г. Напротив – в напрегнатите дни на Балканската война и в рамките на по малко от месец той сътворява три важни стихотворения и едно писмо до Тодор Александров, които за мен имат същностно значение за творческия му път.

Вече е ясно, че за никакви два периода в художественото му развитие не може да става дума и че през 1912 г. отново пише стихове – при това на патриотична вълна, изцяло в руслото на Вазовата призивна лирика. Откликващ на настроенията  и очакванията на обществото.

Вярно е, че има какво да се желае и  от „Брат за брат“ , и от „Героите от „Ножот“, и от „На незнайний герой“. Личи си, че са писани на прима виста, следвайки емоционалния поетичен порив, бързо и без възможност за редакция и поправки.

Дори гений като Яворов в такава екстремна военновременна среда не може да създаде шедьоври. Но все пак – дори и при най-строг преглед се установява, че поне „На незнайний герой“ отговаря на високите изисквания за Яворовата лирика и това стихотворение без проблеми може да влезе като добавка към неговото творчество, а защо не и да се изучава в училищата.

В него има и антивоенен патос, и преклонение пред героизма, но най-вече – силна любов към родината. Последните два куплета са достатъчно ярко доказателство за силата на Яворовия талант:

А аз, безчувствен и студен
със своя взор подкрепа давам –
дойде и моят сетен ден
поне в родната земя угасвам.
И тук ще стана бучка пръст,
но пак ще съм в теб, Родино!
Дори и да не турят кръст,
ти, майко, пак ще помниш мойто име!


Що се отнася до писмото до лидера на ВМРО, то е също много важно, тъй като разкрива терзанията на гражданина и алтруиста Яворов, въставащ в тревожните военни дни срещу насилствената смяна на религиозната принадлежност на мюсюлманите в Родопите и Тракия от българските свещеници, като в случая той не подминава и защитава и любимите му арменци, които също попадат под ударите на прословутата „Кръстилия“:

„Аз не одобрявам от начало още това начинание, ама сега, кога се научих от хората, що заедно с турците под терор са турени и арменците  христиени , сърцето ми се поболе.  Верно, що от тех са само пари искани, и то за нуждите на четите – ама право ли е, ти речи. Тодоре, тука в Неврокоп, знаеш ли как ни помагат арменците.Умолявам те да сториш що можеш, това да бъде спряно!“

Да се прочете „Непознатият Яворов“ е полезно и поучително занимание. От него разбирам, че за класиците ни трябва да се пише отговорно и внимателно, без да се вкарват в схеми, периоди и умозрителни заключения за отказ от творческа дейност, които се оказва, че не отговарят на действителността.

Яворов създава три стихотворения през 1912 г. и поне едно писмо, следващо най-добрите традиции на неговата публицистика.

Независимо от националната трагедия през лятото на 1913 г., той не унива и през  октомври 1913 г. започва работа върху третата си драма „Жертвата“ със сюжет от Балканската война.

Дори и полусляп през 1914 г. продължава да се интересува от положението в страната и чужбина и дори напуска пределите на София по посока на западната граница, за да чува гърмежите от австрийските бомбардировки , знаейки добре, че за родината му предстои реванш със съюзниците предатели и на първо място със Сърбия.

Скромното ми мнение, че за него фаталната дата е 29 ноември 1913 г., когато националната драма е съчетана с личната трагедия от загубата на съпругата.

Ясно е, че за Яворов това е много силен удар, от който, вероятно при други обстоятелства, би могъл и да оцелее. Ако имаше стабилни защитници – а не само д- р  Кръстьо Кръстев и Тодор Александров,  и съществуваше в по-толерантна среда, която не би го сочила като основен


В категории: Добри Вести

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки