В демократичните общества, когато политиците не осъществяват приоритетно програми за подобряване на здравето, образованието и стандарта на живот,
търпението на гражданите се изчерпваи те излизат на улиците и площадите, съобщават за бедственото си състояние, исканията им достигат в парламента и се възстановява социалната хомеостаза (т. е. стабилност). Това е „мъдростта на тълпите”, каквото е едноименното заглавие на книгата на Джеймс Суъроуики, чието подзаглавие е „Защо повечето са по-умни от по-малкото и как колективната мъдрост формира бизнеса, икономиките, обществата и народите“.
Повече за психологията на тълпите или теориите за масовото общество може да се прочете в „Маси и власт” на Елиас Канети, публикувана през 1960 г., в „Бунтът на масите” на Хосе Ортега-и-Гасет, публикувана през 1926 г., и в есето „Възмутете се!” на Стефан Хесел от 2000 г. Впрочем именно то вдъхнови протеста „Окупирай Уолстрийт”, който започна на 17 септември 2011 г. в Ню Йорк и се разпространи в други щатски градове. Тогава имаше много полицейски бой и арести на протестиращи и журналисти, но президентът на САЩ не подаде оставка.
За трети път през изминалите 23 години ехото от римския Сенат отеква като бунт на масите по улиците и площадите на България. Започнали като спонтанна реакция срещу несправедливо високите цени на електричеството, впоследствие протестите се превърнаха в разнообразие на политически предложения, напомнящи повече за Speakers’ сorner (т. нар. Кътче на ораторите) в лондонския Хайд Парк, отколкото на мъдри послания до политиците.
Появиха се и „бунтовници”, податливи на сценарии, от леви и десни политически изхабени лица на Прехода и/или от корпоративни централи у нас и чужбина. При това, изготвени sub rosa, буквално означаващо „под розата“. Нека припомним, че царицата на цветята е символ на мълчанието в митологията за древните египетски, гръцки и римски богове. А рисуването на рози по таваните на банкетни зали в древния Рим е напомняло, че разговорите трябва да останат там, „под розата” – тайни, които анонимно се режисират сред народа.
Все пак 2013 г. може да е по-мъдра от 1989-1990 и 1997 г.