Един лондончанин в двора на цар Фердинанд


Един лондончанин в двора на цар Фердинанд
Художникът в своето лионско ателие
01 Април 2015, Сряда


Пътуващият художник Антоан Барбие е бил протеже на Стефан Стамболов и любимец на Короната

Автор: Жан Соломонов, Лион

Ако се вгледате в музейната витрина с изложените лични вещи на Стефан Самболов, обърнете внимание на едно малко писмо, написано на френски. Това е съболезнователно писмо до вдовицата му Поликсена Станчева по повод мъченическата смърт на нейния съпруг и виден наш държавник. Подписано е от Антоан Барбие. А спрете ли поглед върху портретите на царската двойка Фердинанд и Мария–Луиза, неминуемо ще откриете този подпис отново. Кой се крие зад него и как този французин е стигнал до Двореца?

Но нека започнем отначало. Антоан Барбие е млад френски художник и поет, до болка запленен от мистериозния романтизъм на Ориента. Поне така, както го представят в творбите си сънародниците му Теофил Готие, Дьолакруа, Хорас Верне,  Етиен Дане и още много други.

Баща му, лекар с добра клиентела в Руан, мечтае да види сина си приемник на сигурната и спокойна семейна професия, но това никак не влиза в плановете на младия Антоан. Той завършва художествената академия в Лион и Париж и след като успява да събере малко пари от семейството си, стяга раницата с такъмите за рисуване и поема за Египет.
Но пътят е дълъг, а финансовите му средства – малко.

Сиромашкото септемврийско лято на 1887 г. го сварва във вагона на „Ориент експрес“ към  Истанбул. След няколко дни клатушкане той най-сетне се озовава на гара Цариброд и докато тренът маневрира, младият пътник вади скицника си и започва да „заснема” вълнуващия пейзаж и двукатите дървени къщи, каквито никога досега не е виждал. Когато се връща на гарата, влакът му, уви, отдавна е заминал, а до следващия има не часове, а дни.
Така, потънал в размисъли по превратностите на съдбата, тя му се явява в образа на самия маршал от двора на цар Фердинанд – конт Дьо Форас. Той се завръща от посещение в Цариград и като вижда европейското облекло на самотния и отчаян пътник, нарежда на шофьора си да спре.

В Турция никой не очаква младия художник, а в София той може би ще бъде полезен. Пък и тогавашна България е врата към Ориента. Затова Антоан приема поканата и двамата с маршала поемат обратно за столицата на младата държава, за която майсторът на четката едва е чувал.
Пътят е достатъчно дълъг, за да може Дьо Форас да разгледа внимателно албума със скиците на Барбие. Когато наближават София, той вече е назначен като художник в двора – видимо, за негово щастие, назначенията тогава са ставали доста по-бързо.

В София той не е единственият чужденец. Не е тайна, че цар Фердинанд е обичал, пък и е имал нужда да се обкръжи с политици, артисти, военни, художници, музиканти, даже занаятчии с европейско мислене и европейска култура. Но талантите навсякъде са рядкост! Затова не е за чудене, че никому неизвестният до този момент млад французин бързо се издига до поста придворен художник.

Той започва да работи по фризовете, украсяващи покоите на царицата в наскоро реставрирания дворец (дн. Национална художествена галерия в София). След това, разбира се, рисува портретите на двамата си августейши благодетели и няколко видни личности от царския антураж.

От този момент славата ще бъде негов постоянен спътник през всичките осем години, които прекарва в България. Защото всички уважаващи себе си заможни столичани се ласкаят от мисълта да се увековечат с четката на този творец. А и той е забележителен портретист. При това не е никак придирчив. Рисува порцеланови сервизи, ветрила, паравани, покани за семейни празници, менюта за ресторанти – с една дума всичко.

Дали го е правил за пари, или за да спечели благоволението на галантните си почитателки, към чийто чар той далеч не е равнодушен – това не се наемам да гадая. Тази част от българския му романс се крие в един малък скицник, собственост на семейството му (с тяхното любезно разрешение предлагаме по-долу на читателите на „Десант“ някои негови рисунки, б. а.). Но портретите там са анонимни и Барбие като истински кавалер е запазил тайната на малките си авантюри добре заключени от злите людски езици.

Всъщност, макар и закичен с високата титла „придворен художник”, младият и   свободолюбив французин трудно понася условностите на подтискащия дворцов церемониал, затова много често може да бъде видян по прашните друмища, нарамил вечното си куфарче с бои и триногата. Неслучайно за себе си той обича да казва, че е „пътуващ художник”.

Известно време намира клиенти в Пловдив, после във Варна, където украсява къщата на тогавашния началник на пощите.
Той обича бунтарите и хората с характер, затова съвсем естествено се сдружава с друг един изявен бунтар – Стефан Стамболов. Двамата пътуват заедно из страната и Барбие попива ли, попива направо от извора историята по създаването на младото българско княжество. Не са редки и мъжките гуляи, в които двамата бохеми са душата на компанията.

Затова, след жестоката смърт на Стамболов, когато мълвата твърди, че тя е режисирана от Двореца,  Барбие стяга багажа си. И изпраща познатото ни вече съболезнователно писмо, като с първия „Ориент експрес“ поема за дълго лелеяния си Ориент – Цариград, Палестина и Египет, за да не се върне повече никога в България.   

Послеслов

След завръщането си във Франция Антоан Барбие се установява в Лион, където е един от основоположниците на Дружеството на приятелите на изобразителното изкуство. Той работи с всички техники, но е особено пристрастен към акварела и през 1934 г. създава Дружеството на лионските акварелисти, което съществува и до днес.
Излага свои творби в цялата страна и изпълнява множество държавни поръчки: фоайето на гарата Брюто, Търговската камара и Борсата в Лион. Устройва изложби в Париж, Бордо, Марсилия и родния си Руан, а по-късно в Кайро и Алжир.
Продължава да пътува много, но вече само за да чете лекции на многобройните си студенти.

С времето е станал  достатъчно заможен, но в сърцето си е останал същия безсребърник. Дори се опитва да предаде тази философия на младите си следовници в прочутата брошура „Отношението между парите и изкуството”. Публикуването й предизвиква буря в професионалните среди, но той просто им се надсмива (колцина ли днес биха го разбрали?).

Патриот до мозъка на костите си, през Първата световна война той закупува  единадесет товарни вагона с храни, медикаменти и дрехи за френските войници на фронта. За този му родолюбив жест, който не е единствен, през април 2010 г. кметството на Лион нарече на негово име една от улиците в града.


Марк-Ив Буисон, внук на Барбие, и съпругата му, които любезно предоставиха за „Десант“ копия от личния албум на художника Скица от зимна София (личен албум на художника) Портрет (миниатюра) на цар Фердинанд

В категории: История , Горещи новини

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки