Проф. Димо Чешмеджиев: Датата 11 май, на която църквата почита светите Кирил и Методий, е взета от руски сборник


Проф. Димо Чешмеджиев: Датата 11 май, на която църквата почита светите Кирил и Методий, е взета от руски сборник
Снимка: Авторът
20 Май 2023, Събота


Българската дата е била 25 август, но се е изгубила през вековете

Автор: Диана Славчева

Пред пълна зала в бургаското Морско казино в навечерието на 24 май публична лекция на тема „Истини и легенди за светите братя Кирил и Методий“ изнесе един от най-големите съвременни познавачи на Кирило-Методиевото дело – проф. д.и.н. Димо Чешмеджиев. Той е професор в Кирило-Методиевия научен център в БАН, професор в Пловдивския университет, гост-лектор в университетите Сорбоната в Париж, Венеция, Нитра, Лодз и Рим, автор на стотици научни монографии, студии и статии, посветени на светите братя и тяхното дело, както и на култовете на българските светци през средните векове.

Важен акцент в неговата презентация бе появата на техен общ църковен празник, който днес честваме на 11 май.

По думите на проф. Чешмеджиев всъщност българската дата на тяхното почитане е била 25 август. Тя се появява по някое време в месецословите и в последствие изчезва от църковния календар. Това става много отдавна и причината за това е неизвестна.

Датата 11 май се появява в руския „Успенски сборник“, издаден в края на XII - началото на XIII в.

„И нещо много интересно, което показва, че най-вероятно този, който е писал сборника, е измислил тази дата, е че първоначално е било записано 6 май, после тази цифра е изтрита и е написано 10, а накрая датата е поправена на 11 май.

Обяснението е, че водещият от двамата светци е Методий, особено в България и най-вече в Охридската епископия, защото той е архиепископ и има по-висок сан от брат си, затова е избран Методиевият празник за честването им (има се предвид 6 април, когато Църквата почита Успение на св. Методий Славянобългарски, б.а.). Обаче 6 април е проблемна дата, тъй като често се пада по време на Великите пости, а тогава не може да има почит на светци и затова са търсили друга дата“ – поясни проф. Димо Чешмеджиев пред заинтригуваната аудитория в Бургас. 


Страница от руския „Успенски сборник“

Тази дата се „връща“ в България след XVI в., когато започва внос на руски богослужебни печатни книги, в които тя е фиксирана. И тогава по българските земи празникът на светите братя започва да се чества  на 11 май.

Това първоначално става спорадично в манастири и църкви и се установява устойчиво в църковния календар през Възраждането, когато св. св. Кирил и Методий се превръщат в символи на българската национална кауза и на борбата за независима българска църква.

Публичната лекция на проф. Димо Чешмеджиев в морския град бе по покана на Община Бургас, Регионален исторически музей – Бургас и КЦ „Морско казино“.


В категории: Новини , История

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки